آشپزی با عسل

فهرست مطالب

بی شک عسل نامی آشنا برای همه است. با شنیدن اسم عسل برخی به یاد یک صبحانه جانانه می افتند، بعضی خواص درمانی آن را به خاطر می آورند. گاهی هم ممکن است حس های مختلفی مانند سرماخوردگی و شربت عسل و آبلیمو در ذهنمان نقش می بندد. که این نشان دهنده دامنه فراوان کاربرد ها و مصارف عسل در زندگی ما است. ما در سایت عسل شاه بلوط به بررسی جوانب مختلف و ویژگی های متنوع این محصول می پردازیم. امروز قصد داریم کمی با عسل در آشپزخانه شما قدم بزنیم.

 آشپزی، قنادی و تهیه خوشمزجات با عسل

این ماده مغذی که سرشار از فواید گوناگون است به شیوه های مختلف قابل استفاده است. از تهیه دم نوش و انواع چای ها، شربت ها، کیک و شیرینی ها، تهیه بستنی و اسموتی ها و… این روزها که اکثر افراد به سمت سالم خواری روی آورده اند و به دنبال رژیم های غذایی بهبود یافته اند نقش عسل در تغذیه بیش از پیش پر رنگ شده است.

فواید استفاده از عسل در فراورده های خوراکی و غذاها

  • اولین و بهترین جایگزین برای شکر و قندهای مصنوعی است.
  • از ایجاد مشکلاتی مانند دیابت و مرض قند جلوگیری می کند.
  • ·          در حفاظت از دندان ها خصوصا در کودکان نقش مهمی ایفا می کند.
  • علاوه بر این خواص درمانی بی نظیری همراه دارد.
  • از مزیت های استفاده از عسل به جای شکر و قندهای مصنوعی این است مقدار مصرفی عسل دقیقا نصف مقدار پیشنهاد شده شکر در رسپی ها است. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد استفاده از عسل تا چه میزانی می تواند کالری دریافت شما را کاهش دهد.
  • غذای شما را رنگ و جلوه ای منحصر به فرد می بخشد.
  • باعث پخت بهتر آن می شود.
  • به برشته شدن بهتر غذاهایی مانند استیک و کباب و… کمک می کند.
  • با حفظ رطوبت از خشکی غذا جلوگیری میکند.
  • در غذاهای رژیمی قابل استفاده است و دلایل بسیار دیگر که به آنها اشاره می کنیم.

دلایل استفاده از عسل در کیک و شیرینی پزی

شاید از مهم ترین مصارف عسل در پخت و پز را بتوان در قسمت قنادی دانست. عسل ها با طعم های مختلف و شدت شیرینی ها متنوعی وجود دارند که بنا بر سلیقه هر فرد می توان از عسلی متفاوت در آشپزی استفاده کرد. با اینحال اکثر آشپزهای حرفه ای عسل هایی با رنگ روشن و طعم ملایم را مناسب استفاده در غذاها و یا دسرهای خود می دانند. این روزها شما رد پای عسل را در آشپزخانه های حرفه ای و بین المللی در سراسر جهان به راحتی می بینید.

استفاده از عسل در کیک ها باعث ایجاد بافت بهتر، طعم شیرین مطبوع تر و رایحه ای دلپذیر می شود. عسل طبیعی باعث بهتر پف کردن کیک شما و لطافت آن می شود و با حفظ رطوبت از خشک شدن سریع آن جلوگیری می کند و کیک شما را تا مدت بیشتری تازه نگه می دارد. همینطور استفاده از عسل به عنوان شهد در رویه کیک و شیرینی ها و یا در تهیه سس ها و روکش کیک نیز امری کاملا طبیعی است. قدرت چسبندگی بالا عسل موجب ظاهر بهتر و جذاب تر دسر شما می شود. به طوریکه حتی در کارخانه های صنعتی صنایع غذایی نیز از عسل در فرمولاسیون کیک، شیرینی و دسرهای خود بهره ببرند.

عسل در مربا جایگزین شکر است

اگر سلامت بدن و رژیم برایتان اهمیت دارد به جای مصرف خروارها شکر، عسل را در برنامه خود بگنجانید و پای این محصول بی نظیر را به آشپزی های خود باز کنید. شاید تا بحال تجربه درست کردن مربا با عسل را نداشته باشید اما جالب است بدانید این روزها برای تهیه مرباهای رژیمی از عسل طبیعی به جای شکر استفاده می کنند. البته باید توجه داشت در پخت و پز با عسل مقداری از مواد مفید درون عسل با حرارت دیدن از بین می رود از این رو بهتر است در ابتدا عسل را با آب ولرم ترکیب و حل کرد و سپس به ترکیب غذایی خود اضافه کنید. در این صورت عسل به طور مستقیم در معرض شعله قرار نمی گیرد و خواص آن تا حد بیشتری حفظ می شود و شما با خیالی راحت می توانید از مربای رژیمی خود لذت ببرید.

نقش اساسی عسل در تهیه اسموتی ها

اگر علاقه مند به درست کردن انواع اسموتی ها هستید احتمالا متوجه شده اید که در اکثر رسپی ها و دستورهای حرفه ای عسل نقشی اساسی دارد. اسموتی یا نرم نوش نوشیدنی های حاوی میوه یا سبزیجات، بر پایه آب یا شیر، غلیظ، شیرین، خنک و کم کالری هستند که در فصل تابستان طرفداران بسیاری دارند که در اکثر آنها عسل نقش قوام دهنده و شیرین کننده را بازی می کند. اسموتی ها به علت دارا یخ و یا میوه و پوره یخ زده بدن را در فصل های گرم خنک و تازه نگه می دارند و در ترکیب عسل در آن با انواع دیگر خوراکی های طبیعی نیازهای بدن به انواع ویتامین ها، ریزمغذی ها و… را تامین می کند.

استفاده از عسل در دسرها

دسر یا همان بخش خوشمزه غذا اکثرا در تمام فرهنگ ها طعمی شیرین دارند. اگر این شیرینی به جای شکر از عسل ایجاد شود نتیجه محصولی است با کالری کمتر، سلامت بیشتر و خواص غذایی ارزشمنتد تر. مصرف قند طبیعی مانند عسل بعد از غذا باعث هضم بهتر می شود و به گوارش غذا کمک می کند در نتیجه خوردن به اندازه دسرهای مناسب پس از مصرف غذا توصیه می شود.

شربت خود را با عسل شیرین کنید

در تهیه شربت ها از مقدار بسیار بالای شکر استفاده می شود. اینبار که هوس خوردن یک نوشیدنی خنک و شیرین و خانگی داشتید حتما به خاطر بسپارید که عسل را امتحان کنید. طعم مطبوع عسل شربت شما را لذیذ تر و خواص آن را بالاتر می برد.

دمنوش های گیاهی را همراه با عسل میل کنید

دمنوش ها بحث طولانی و جالبی دارند که در مقالات پیشین به بررسی آنها پرداختیم (مقاله دمنوش های عسلی را می توانید در سایت شاه بلوط مطالعه فرمایید). اکثر افرادی که به خوردن دمنوش های گیاهی علاقه مندند از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند. دمنوش ها و چای های گیاهی اکثرا به خاطر ویژگی های درمانی مصرف می شوند که ترکیب آنها با عسل اثربخشی دوچندانی خواهد داشت. از طرفی دیگر ممکن است برخی از این داروهای گیاهی طعمی نه چندان دلچسب داشته باشند که همراهی آنها با عسل نتیجه را به طرز جالبی تغییر می دهد و دمنوش شما را به یک نوشیدنی خوشمزه تبدیل می کند. تنها توجه کنید عسل را به نوشیدنی داغ خود اضافه نکنید و تا ولرم شدن آن صبوری کنید.

توضیحات:

  • هیچگاه عسل را به صورت مستقیم حرارت ندهید.
  • برای گرم کردن هرگز عسل را درون ماکروفر قرار ندهید.
  • محصولاتی که با عسل تهیه می کنید را به نوزادان و کودکان زیر دو سال نخورانید.
  • از زیاده روی مصرف عسل بپرهیزید.

در انتها جا دارد یادآور شویم با توجه به فراوانی عسل های تقلبی و مصنوعی در بازار بهتر است عسل طبیعی را فروشندگان مورد اعتماد و یا از کندوداران حرفه ای و بدون واسطه خرید نمایید. مجموعه عسل شاه بلوط با تجربه ای طولانی در تولید انواع عسل های طبیعی و سایر محصولات زنبورعسل با افتخار آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی است و هر روز بیش از گذشته در جهت ارتقا کیفیت محصولات خود تلاش می کند و جزو برترین تولیدکنندگان عسل در کشور است که تا رسیدن به جایگاه نخست کشوری دست از تلاش بر نمی دارد.

نویسنده : مهندس علی بهرامی