بهترین عسل های جهان(بخش اول)

فهرست مطالب

همانطور که در مقاله 50 عسل برتر جهان گفتیم عسل شاه بلوط قصد دارد به معرفی بهترین عسل های جهان بپردازد که در مقاله پیشین به صورت فهرست وار این عسل ها را به تفکیک قاره نام بردیم. در این مقاله و مقاله های بعد به بررسی این عسل ها می پردازیم و آنها را تک به تک معرفی می کینیم پس تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

Rira honey عسل ریرا (اتیوپی)

عسل ریرا در دهکده ریرا در منطقه ارومو اتیوپی توسط مردمان بومی Arsi-Oromo تولید می شود. آنها کندوهای سنتی خود را که از گیاه بامبو، برگ انگور و کاه درست شده را روی بلندترین شاخه های درختان آویزان می کنند. زنبورها این عسل فوق العاده را از شهد گیاهان مختلفی از جمله گارامبا، بدسا، گیل و هتو تهیه می کنند. به سبب همین تنوع زیستی و گیاهی است که عسل ریرا محصولی است منحصر به فرد با خواص دارویی بسیار.

این عسل بین ماه های آوریل و می و در پایان فصل بارندگی در طول شب جمع آوری می شود. به دلیل قدرت تهاجم بالای زنبورهای آفریقایی استفاده از لباس و تجهیزات مناسب و به کارگیری دود طی عملیات برداشت بسیار حیاتی است.

عسل ریرا بافتی خامه مانند و رنگ فندوقی کم رنگی دارد. عطر و طعم آن شدید و میوه ای است، همراه با طعم جانبی مالت و کارامل.

بومیان آفریقایی  عسل ریرا را همراه با نان himbasha، کلم سیاه محلی، هویج و سیب زمینی استفاده می کنند.

Xunankab honey عسل زنوکوب (مکزیک)

عسل زنوکوب در شهرهای یوکاتان، یاکسابا و ماما مکزیک تولید می شود دارای رنگی کهربایی و بافت خامه مانند است. عطر و طعم آن همراه با اسیدیته فراوان اما دلچسب همراه است و اکثرا برای درمان مشکلات شنوایی، پوستی، تنفسی، گوارش و چشم کاربرد دارد. زنبورهایی مولد عسل زنوکوب در میان بومیان میکزیکی به نام Melipona becheii به معنی بانوی عسل (در زبان مایایی) معروف است. این زنبورهای وحشی کندوهای خود را در تنه درختان جنگلی می سازند و با نیش های بسیار دردناک و سمی از کندو و کلنی خود محافظت می کنند.

فعالیت زنبورها وابسته به جنگل و پوشش گیاهی جنگل است. درحالیکه بسیاری از گونه های گیاهی برای هدف گرده افشانی مورد توجه زنبورها قرار می گیرند اما رقابت برای لانه سازی و غذا با زنبورهای Apis mellifera تهدیدی برای زنبورهای زنوکوب است.

Tigray White Honey عسل سفید تیگری (اتیوپی)

منشا عسل سفید تیگری در شمالی ترین ارتفاعات اتیوپی است این عسل بی نظیر معمولا بین ماه های سپتامبر و دسامبر در پایان فصل بارندگی جمع آوری می شود. هر ساله با توجه به وضعیت آب و هوایی و بارندگی جمع آوری سری دوم این عسل نیز از ماه می تا ژوئن امکان پذیر است. این عسل در سه رنگ سفید، زرد و قرمز دسته بندی می شود که نوع سفید آن از سایرین معروف تر است. عسل تک گل آن تا حدود ۹۰ درصد از گیاهان بومی ارتفاعات اتیوپی تولید می شود و دارای بافت دانه ای و غیر یکنواخت، غلظتی نسبتا بالا و رنگ سفید روشن و براق است. رایحه ای شیرین، ملایم و لطیف دارد و شیرینی آن تا مدت ها در دهان باقی می ماند. طعم جانبی آن همراه با رایحه شکوفه های مختلف منطقه در درجه اول گیاهان از خانواده Labiatae ، مانند Becium grandiflorum ، و همچنین گیاهان دیگر مانند گلابی خاردار بدست می آورد.

زنبورداران برای جمع آوری عسل از تپه های شیب دار بالا می روند و کار استخراج عسل از کندوهای مدرن را که در ارتفاعات نگهداری می شوند را با کمک دود و با استفاده از دستگاه های عسل گیر انجام می دهند.

عسل برداشت شده اکثرا توسط افراد بومی و خانواده زنبورداران مصرف می شود. بخشی از آن نیز در روستاهای اطراف فروخته می شود. علاوه بر ان بخشی از این عسل نیز در محصولات کشور اتیوپی مانند نوشیدنی ها و در کنار نان گرم سفید استفاده می شود.

Ogiek Honey عسل اوگیک (کنیا)

مردم اوگیک زمان و روزهای خود را در جنگل مائو و سایر جنگل های نزدیک کوه الگون می گذرانند و یکی از قدیمی ترین قبایل کنیا محسوب می شوند که پیشه اصلی آنها زنبورداری و دامداری است. به منظور جمع آوری عسل، کندوهای استوانه ساخته شده از سرو قرمز را از درختان بلند آویزان می کنند و سپس با سوزاندن خزه های خشک و تولید دود عسل را برداشت می کنند. نوع دیگر عسل اوگیک نیز در کندوهای زیرزمینی توسط زنبورهای سیاه و از شهد گیاه Dombeya goetzeni تولید می شود.

رنگ آن عموما سفید مایل به خاکستری است و عطری منحصر به فرد و جالب دارد. عسل برداشت شده در ماه دسامبر کمی زرد رنگ است و عسل برداشته شده در فوریه و آوریل از قرمز تا سیاه می تواند متفاوت باشد.

نویسنده : مهندس علی بهرامی