دو راهی مصرف عسل در زنان باردار

فهرست مطالب

قطعا برای تمامی ما شنیدن نام عسل یادآور خواص شگفت انگیز آن است. این مایع طلایی رنگ سرشار از مواد مغذی و انرژی زا، انواع ویتامین ها و مواد معدنی فراوان و خواص بی نظیری برای بدن است. عسل های مختلف که با تلاش مداوم زنبورها تولید می شود با داشتن ویژگی های منحصر به فرد وابسته به شهد و گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده می توانند درمان بسیاری از مشکلات باشند. همچنین از عسل های گوناگون برای تقویت بدن، انرژی زایی و بهبود عملکرد عمومی بدن استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم مصرف عسل را در دوران بارداری را بررسی کنیم و نگاهی به فواید و مضرات آن در بدن مادر و همچنین جنین داشته باشیم.

آیا خوردن عسل در دوران بارداری مضر است؟

یکی از باورهای غلط که در میان نسل های پیش از ما رواج داشته، مضر بودن عسل برای زنان باردار است. این درحالی است که امروزه پزشکان بر این باورند که نه تنها عسل ضرری برای زنانی که منتظر تولد فرزندشان هستند ندارد بلکه مصرف آن به صورت مداوم و به اندازه، فواید بی نظیری برای این گروه دارد.

نگرانی از بابت وجود سم بوتولیسم در عسل نیز یکی از دلایل اصلی ممنوعیت مصرف عسل می باشد و احتمالا اکثر ما میدانیم که مصرف عسل برای نوزادان و کودکان زیر دو سال ممنوعیت دارد و علت آن احتمال وجود باکتری خطرناکی به نام بوتولونیوم است که دستگاه گوارش کودک قادر به مبارزه با آن نیست. (وجود بوتولونیم در مواد غذایی که منشا طبیعی دارند ممکن است) مادران جوان احتمالا بعد از خواندن یا شنیدن این خبر نگران آسیب های احتمالی این سم به جنین خود هستند. لازم است بدانیم باکتری های موجود در دستگاه گوارش انسان بالغ توانایی مقابله و دفع باکتری کلستریدیوم بوتولونیم را داراست. در نتیجه اگر چنین ماده ای در عسل خام موجود باشد نیز بدن مادر آن را دفع کرده و امکان عبور این سم از جفت و انتقال آن به جنین وجود ندارد. در نتیجه به خاطر این نگرانی بی اساس بدن خود را از این ماده منحصر به فرد طبیعی و پرفایده محروم نکنید.

فواید خوردن عسل

مصرف عسل به خصوص در ماه هایی ابتدایی بارداری فواید گوناگونی برای مادر دارد. عسل طبیعی  باعث تقویت عمومی بدن و انرژی بخشی به مادر می گردد. سستی بدن به ویژه ماه های نخست را که بدن دستخوش تغییرات بزرگ شده را برطرف می کند. تهوع های مادر را کاهش می دهد و ویارهای ناخوشایند را بهبود می بخشد.

کلسیم موجود در آن نیز ذخایر کلسیمی بدن مادر را تامین می کند و با تقویت ذخایر بدنی مادر در دوران شیردهی به او کمک می کند. با دارا بودن آهن جلو کم خونی را می گیرد و همچنین علائم فقر آهن را برطرف می کند.

دوران بارداری یکی از حساس ترین و خاص ترین ایام در دوران زندگی هر زنی است. مادرجوان از یک سو باید مراقب وضعیت بدن و شرایط خود باشد و از طرف دیگر باید برای سلامت جنین نیز اقدامات لازم را انجام دهد. دوری از استرس انجام ورزش های سبک و داشتن تغذیه سالم و مناسب  از مهم ترین کارها در این دوران است. عسل طبیعی جزو مواد مغذی و پر فایده ای است خوردن آن در این دوران توصیه شده است. در ادامه به بررسی اثرات آن از جهات مختلف می پردازیم.

(توجه داشته باشد در صورتیکه پزشک معالج شما خوردن عسل را برایتان ممنوع کرده است حتما از خوردن آن اجتناب کنید. هدف ما از نوشتن این مقاله شناسایی خواص عسل است. تجویز یا پرهیز آن بسته به شرایط شما به عهده پزشک متخصص است.)

مسمومیت بارداری

یک آزمایش جالب در خصوص درمان مسمومیت بارداری و درمان آن با عسل انجام شده است. عبدالفتاح علی ۲۰ نفر از زنان باردار که مسمویت بارداری داشتند را با روش خوراندن روزانه ۳ قاشق مرباخوری عسل درمان نمود. او با تجویز سه نوبت عسل یک ساعت قبل از صبحانه و بعد از ناهار و بعد از شام برای این گروه از زنان علائم بیماری که شامل فشارخون بالا، ورم ساق پا و دفع پروتئین در ادرار را بر طرف کرد. ۱۵ نفر از زنان در یک تادو هفته اول به درمان پاسخ مثبت دادند. ۵ نفر بعد نیز با اضافه شدن مقدار مشخصی گرده گل به عسل آنها به طور کامل درمان شدند.

رشد جنین با عسل 

داشتن رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری علاوه بر کمک به بهبود شرایط مادر، سبب رشد و وزن گرفتن بهتر جنین نیز می شود. عسل طبیعی غنی از آهن، کلسیم، فسفر، روی، پتاسیم، سولفور، منیزیم و…است و با دارا بودن اکثر ویتامین ها یک غذای کامل محسوب می شود. خوردن عسل باعث آزاد شدن تمام این ترکیبات در خون مادر و درنتیجه رسیدن به جنین از طریق جفت است. عسل طبیعی در رشد بهتر جنین نقش دارد و باعث تقویت جنین ضعیف در رحم می شود.

تقویت قوای بدنی در دوران حاملگی با عسل

مصرف منظم عسل می تواند به تقویت نیرو و بنیه مادر کمک کند و او را در داشتن زایمانی آسان تر یاری کند. مواد مغذی موجود در عسل شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان ذخایر بدن مادر را تکمیل می کند و با از بین رفتن ضعف و سستی، او را آماده زایمان می کند. خوردن عسل و درست کردن شربت عسل همراه با سایر مواد غذایی سالم بدن مادر را بعد از زایمان نیز می تواند به خوبی تقویت کند و حتی باعث ازدیاد شیر می گردد.

عقیده  طب سنتی درخصوص مصرف عسل در ۹ ماهه بارداری

با مطالعه مراجع طب سنتی در مورد مصرف عسل در بارداری نیز به نظرات مشابهی رسیدیم. طب سنتی معتقد است این ماده شگفت انگیز می تواند در سه ماهه آخر بارداری که زنان به انرژی بیشتری احتیاج دارند بسیار کمک کننده باشد. مخلوط کردن انواع مغزها با عسل و مصرف آن بعد از غذا انرژی فراوانی در اختیار بدن مادر قرار میدهد. (ما این کار را برایتان آسان کرده ایم. شما می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت شاه بلوط عسل محصولات جدید ما را که ترکیب انواع مغزها با عسل است مانند عسل و گردو، عسل و پسته، عسل و انجیر و عسل و بادام هندی و… را تهیه کنید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.)

از نظر طب سنتی عسل دارویی جامع است که برای اکثر مشکلات درمان محسوب می شود به شرط آنکه به صورت درست مصرف شود.  در دوران حاملگی خوردن عسل به حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی کند بلکه بدن را تقویت کرده، اشتها را افزایش داد و باعث افزایش وزن جنین می شود. خوردن عسل برای داشتن نوزادی زیبا توصیه می گردد.

از دیدگاه طب سنتی خوردن عسل و کنجد مناسب بانوان باردار نیست. همچنین ترکیب کردن نخود فرنگی با عسل را منع کرده است.

حد مجاز مصرف عسل در دوران حاملگی

هر ماده خوراکی مفید و طبیعی نیز باید در اندازه مشخص مصرف شود. خوردن بیش از حد هر چیزی می تواند برای بدن مضر باشد و با زیاده روی در مصرف آن آسیب هایی به بدن برسد عسل نیز از این قاعده مجزا نیست. خصوصا برای بانوان بارداری که باید از الگوی غذایی خاصی پیروی کنند. در دوران حاملگی قندهای ساده باید تنها ۱۰درصد کالری مورد نیاز بدن  را تامین کنند. (حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری از کل کالری مورد نیاز بدن زنان در این دوران که ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز است.) اگر هر قاشق غذاخوری عسل حاوی ۶۰ کالری باشد مصرف ۳ تا ۴ قاشق عسل در روز این نیاز را برطرف خواهد کرد.

راهنمایی متخصصان عسل شاه بلوط

مشاوران ما در گروه شاه بلوط با داشتن سال ها تجربه معتقدند عسل رازیانه، عسل سیاهدانه، عسل آویشن و عسل های دارای طبع گرم بهترین گزینه برای این دوران به خصوص است. همچنین بانوان باردار باید از خوردن عسل هایی با طبع سرد مانند عسل زرشک و عسل پیچک اجتناب کنند.

عسل های ارگانیک و طبیعی  با دارا بودن مواد مفید بسیار، برای بدن مادر و جنین است. شما می توانید با برقراری ارتباط با متخصصین ما از راهنمایی های بهتر برای خرید عسل بهره مند شوید.

مضرات مصرف بیش از حد عسل در دوران حاملگی

خوردن بیش از حد عسل نیز مانند هر ماده خوراکی دیگری می تواند برای هرکسی خصوصا زنان باردار مشکل زا باشد.

استفاده زیاده از حد عسل حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و موجب بالا رفتن ناگهانی قند خون و افزایش مقاومت به انسولین می شود.

داشتن کالری بالای آن و عدم توجه به دوز مصرفی می تواند باعث اضافه وزن مادر و سخت شدن زایمان گردد.

مشکلاتی مانند نفخ و یبوست نیز از علائم مصرف زیاده عسل در دوران حاملگی است.

ممنوعیت عسل در دوران بارداری

  • اگر پزشک مصرف عسل را به هر دلیلی برای شما ممنوع کرده از خوردن از پرهیز نمایید.
  • اگر دچار دیابت بارداری هستید پیش از مصرف عسل با پزشک خود مشورت نمایید.
  • اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ هستید نیز از مصرف بیش از حد و خودسرانه عسل دوری کنید.
  • اگر دارای حساسیت های شدید به محصولات زنبورعسل هستید نیز از مصرف عسل پرهیز کنید.
  • در صورت وجود اختلالات گارشی مثل کرون یا IBD (نوعی بیماری خود ایمنی گوارشی) نیز مصرف عسل برای شما تنها با صلاح دید پزشک معالج امکان پذیر است.

گردآوری : مهندس علی بهرامی