ازدیاد شیر مادر با عسل

فهرست مطالب

بسیاری از مادران پس از تولد کودک خود متوجه می شوند شیر آنها توان سیر کردن نوزاد را ندارد و گاها مجبور به استفاده از شیر کمکی می شوند. در این مقاله می خوانیم که عسل تغذیه مناسب مادر می تواند تا حدی قابل توجهیاین کمبود را جبران کند و به بررسی ازدیاد شیر مادر با عسل می پردازیم.

مادران کم شیر بخوانند

بعد از تولد کودک و معمولا در اوایل دوران شیردهی ممکن است برخی از مادران نگران کم بودن شیر خود بشوند و نگران سوتغذیه فرزند خود می شوند. در برخی از افراد ترشح شیر به صورت ژنتیکی کمتر از سایرین است که ممکن است موجب اختلال در افزایش وزن کودک شود و رشد جسمی و ذهنی او شود. از این رو باید همواره به مادران جوان توجه داشته باشند که آیا شیر آنها برای نوزادشان کافی است یا خیر؟

توجه به افزایش وزن نوزاد، توجه به تعداد دفعات دفع و رنگ مدفوع و ادرار، تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد، شنیدن صدای شیر خوردن و بلع وخلق و خوی نوزاد می تواند مادران جوان را تا حد زیادی کمک کند تا از سیری یا گرسنگی کودک خود مطمئن شوند.

البته تمام این موارد توسط پزشک متخصص کودک شما چک می شود و در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد میزان شیر شما برای نوزاد کم است حتما استفاده از شیر کمکی را پیشنهاد خواهد کرد. با این حال راه های خانگی و ساده ای وجود دارد تا مادر بتواند محتویات شیر خود را بهبود دهد تا مواد مغذی بیشتری جذب بدن کودک شود و غذای کامل تری را در دوران شیرخوارگی دریافت کند.

از اصلی ترین فاکتورهای تقویت شیر توجه مادر به تغذیه است. اما باید بدانید این حرف ابدا به معنی پرخوری مادر و یا دو برابر غذا خوردن او نیست. بلکه مادر جوان لازم است با رعایت اصول تغذیه ای مواد مغذی و مفید به بدن خود برساند. یکی از مفیدترین مواد طبیعی و بدون ضرر برای مادران شیر ده مصرف منظم و مداوم عسل طبیعی است.

ما را تا پایان همراهی کنید.

دلایل کم بودن شیر مادر

همانطور که در بالا اشاره کردیم برخی از مادران متوجه می شوند شیر آنها یا از نظر حجم و یا از نظر کیفیت پاسخگوی نیاز کودکشان نیست. بجز ژنتیک مواردی مانند استایل و سبک زندگی، تغذیه نامناسب، کم آبی و  خواب نا کافی، تداخلات دارویی و یا مصرف بیش از حد برخی از گیاهان و ادویه ها، عدم توجه به سلامتی، استرس، تغییرات هورمونی مانند استفاده از قرص های ضد بارداری و یا بارداری های پشت هم و مصر بیش از حد کافیئن، استعمال دخانیات… می تواند بر محتوای شیر اثر بگذارد. در این میان به بررسیاثر تغذیه بر شیر مادر می پردازیم.

تاثیر مواد غذایی بر شیر مادر

در ابتدا لازم است بدانید آیا آنچه می خورید بر کیفیت شیر شما اثر می گذارد؟

بله!!! قطعا مواد غذایی که مادر از طریق غذا دریافت می کند از طریق خون جذب شده و در شیر مادر اثر می گذارد.از همین رو است که مصرف برخی غذاها و مواد غذایی در دوران شیردهی برای مادران توصیه نمی شود. مواد خوراکی تقریبا بین ۴ تا ۶ ساعت زمان احتیاج دارند تا در بدن مادر تبدیل به شیر بشوند و در دسترس نوزاد قرار بگیرند. در این دوران مادران باید توجه کنند تا ویتامین ها و مواد مغذی کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. پروتئین را از مواد مختلف مانند گوشت، تخم مرغ، حبوبات و… دریافت کنند. محصولات لبنی را به جهت تامین کلسیم حتما به صورات روزانه مصرف کنند. نوشیدنی ها و مایعات فراوان بنوشند، خوراکی های سرشار از امگا۳، مواد فیبری مناسب، کربوهیدرات کافی و… همگی باید به اندازه در غذای مادر جای داشته باشد تا شیر او نیز از نظر مواد غذایی غذایی کامل برای نوزاد باشد.

عسل طبیعی و افزایش کیفیت شیر مادر

عسل طبیعی سرشار از مواد مغذی، ترکیبات معدنی و ویتامین ها است که برای درمان بسیاری از امراض و بیماری ها سودمند است. باعث افزایش توان بدنی و ایمنی می گردد. نیروی از دست رفته را باز می گرداند و انرژی لازم برای فعالیت بعد از جراحی ها و بیماری ها را در اختیار بدن قرار می دهد. از این رو خوردن آن در دوران نقاهت به بیماران توصیه می شود.

زایمان که می تواند بدن مادران جوان را به شدت ضعیف کند از یک سو و شیردهی از سوی دیگر منجر به کاهش انرژی و توان بانوان می شود. در نتیجه مصرف منظم عسل طبیعی راهی ساده و در دسترس برای تقویت کلی بدن است.

از دیگر مزیت های این ماده شگفت انگیز اثر گذاری بر کیفیت شیر مادران است. عسل یک شیرین کننده طبیعی محسوب می شود که حاوی مقادیر بالای آهن، اسید فولیک، کلیسم ، ویتامین های خانواده B و… است. عسل طبیعی باید جز جدایی ناپذیر از رژیم غذایی مادران شیرده باشد تا همزمان باعث افزایش انرژی بدن مادر شود و هم موجب تقویت شیر او گردد.

دیگر خواص عسل برای مادران شیرده

  • خاصیت آرام بخشی عسل از طرفی دیگر می تواند استرس این دوران را کم کند و زنانی که به خاطر تغییرات هورمونی و وضعیت جدید زندگی دستخوش بحران های روحی شده اند را تا حد زیادی آرام کند.
  • خوردن آن در انتهای شب کیفیت خواب مادر را بهبود می بخشد و خستگی های روزانه او را تا حدی کمتر کند.
  • عسل طبیعی همچنین می تواند هورمون های بهم ریخته را مجدد متعادل کند و مشکلاتی مانند ریزش مو و لک های پوستی را کاهش دهد.
  • مصرف عسل طبیعی قوای جسمی و جنسی بانوان را بعد از زایمان مجددا تقویت می کند تا در کنار نقش مادری بتواند به زندگی زناشویی خود نیز به راحتی ادامه دهد.
  • کم خونی را برطرف کرده و با خستگی های مزمن ناشی از دست دادن خون مبارزه می کند.
  • در دورانی که مادران باردار و شیرده ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک دارند قوی ترین میکروب کش است و با انواع باکتری ها و ویروس ها و عفونت ها مقابله می نماید.

بهترین عسل ها برای تقویت شیر مادر

درحالیکه این خاصیت جزو خواص عمومی اکثر عسل های طبیعی است با این حال برخی از انواع عسل های تک گل نسبت به سایرین تاثیر بهتری بر شیر مادر می گذارد.

متخصصین و مشاورین ما در گروه شاه بلوط به مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند مصرف عسل ///////////////////////// را پیشنهاد می دهند. 

علاوه بر این ترکیب عسل طبیعی با موادی مانند کنجد، سیاهدانه، دارچین، گردو، مغزها و کشمش و… بسیار توصیه شد است.

 شما می توانید علاوه بر خرید طبیعی ترین عسل ها از مجموعه شاه بلوط از سایر فراورده های کندو مانند ژل رویال، موم، بره موم و… و محصولاتی مانند عسل و پسته، عسل و گردو و انواع مغزهای عسلی را در سایت شاه بلوط انتخاب و به صورت حضوری و یا غیر حضوری خریداری نمایید.

نویسنده : مهندس علی بهرامی