بره موم وکاربرد آن در درمان بیماری ها

فهرست مطالب

بره موم چیست؟

به طور خلاصه بره موم ترکیبی از مواد رزینی و موم زنبور عسل است که در ورودی کندو و اطراف قاب ها به منظور مسدود کردن درزها و منافذ کندو ذخیره می شود. (در مقالات پیشین به طور کامل به معرفی بره موم پرداخته ایم، شما می توانید سایر مقالات را در سایت شاه بلوط مطالعه بفرمایید).

فرضیه های مختلفی از نحوه ساخت بره موم موجود است برخی بر این باورند که رزین موجود در بره موم به طور مستقیم توسط زنبورهای عسل از درختان و درختچه ها و گیاهان جمع آوری می شود. از طرفی دیگر بعضی از دانشمندان آلمانی معتقدند بره موم تا حد زیادی از دانه گرده ها ساخته می شوند که با جذب آب تولید پلاسما می کنند سپس به عنوان غذای زنبوران جوان مصرف شده پس از دفع پایه بره موم را تشکیل می دهد.

 

ترکیبات بره موم

همانطور که اشاره کردیم موم و رزین دو ترکیب عمده در بره موم هستند. گرین وی محقق دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۹۵ توانست ابعاد بیوشیمیایی بره موم را مشخص کند. در تحقیقات او ۴۵ تا ۵۵ درصد رزین، ۲۵ تا ۳۵ درصد موم و اسیدچرب و ۱۰ درصد روغن فرار و ۵درصد مواد آلی و معدنی مشاهده شد.

کاربرد بره موم در مقابله با بیماری ها

رزین ها بخش اعظم فلاوونوئیدها را تشکیل می دهند (شاید تا ۴۰ نوع) بره موم دارای مقادیر بالایی از فلاونوئید می باشد و همین مواد است که بیشترین توجه پژوهشگرانی را که در جستجوی موادی به اصطلاح فعال در بره موم هستند را به خود  معطوف کرد است. آنها بر این باورند که فلاونوئیدها بیش از سایر ترکیبات مسئول بروز خواص دارویی در بره موم هستند.

در تحقیقات به عمل آمده در خصوص اثرات درمانی بره موم مشخص شد این محصول جانبی کندو می تواند در درمان امراض مختلفی اثرگذار باشد. در همان سال ۱۹۹۵ در بریتانیا تحقیقات گسترده ای بر خواص بره موم صورت گرفت که نتیجه آن بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت از این رو مردمان بریتانیایی بره موم را برای درمان بیماری ها خود مصرف کردند و در پی آن کاربردهای اساسی بره موم و درصد اثرگذاری آن به شرح زیر اعلام شد.

  • آرتریت و درد ماهیچه ای ۳۸درصد
  • حفظ سلامت عمومی ۲۴درصد
  • مشکلات تنفسی ۱۸درصد
  • مشکلات پوستی ۱۰درصد
  • سندروم خستگی مزمن ۶درصد
  • اختلالات گوارشی و معده ۴درصد

با گذشت زمان و افزایش محبوبیت بره موم در میان مردم مشخص شد این ماده شگفت انگیز تاثیراتی بیش از موارد فوق دارد. اکثر افراد با هدف افزایش ایمنی و سلامت عمومی بدن شروع به مصرف بره موم کردند و تاثیرات جانبی آن را در بهبود بیماری های خود گزارش دادند.

درمان آسم، زخم بستر، التهاب مفاصل، استخوان سازی، بهبود سوختگی ها، التهاب کولون، آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی، دردهای دندان و مشکلات لثه، دیابت، عفونت چشم، عفونت های قارچی، درمان اختلالت معده و روده، تب یونجه، مشکلات شنیداری، تبخال، فشارخون بالا و…

تمام موارد بالا از جمله بیماری هایی است که با بره موم قابل درمان و بهبود است و در تحقیقاتی مجزا از هم به طور کامل بررسی و مورد تحقیق قرار گرفته است.

در اکثر مقالات عمومی تنها به خواص عسل پرداخته شده است و شاید به قدر کافی اطلاعات از سایر محصولات کندو در اختیار افراد قرار ندارد.

من به شخصه بر این باورم هر ماده و محصولی که توسط زنبورهای عسل ساخته می شود نوعی شگفتی در دنیای ما انسان ها محسوب می شود و بدون شک دنیا بدون زنبورهای جای قشنگی نخواهد بود.

از سایر اثرات بره موم بر بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درمان گلو درد و التهاب حلق و حنجره
  • درمان انگل های روده ای
  • بهبود التهاب پروستات
  • تخفیف اگزما، جوش و پسوریازیس
  • آبله
  • تب مالت
  • زخم های عمقی و سطحی
  • عفونت های مجاری ادراری
  • دردهای قاعدگی

انواع فراورده های بره موم

با افزایش آگاهی در مورد خواص مختلف بره موم در جای جای دنیا ساخت فراورده هایی از بره موم آغاز شد و در نتیجه هم اکنون می توان بره موم را به اشکال بسیار متنوعی فراهم کرد. هرچند که همچنان شکل سنتی آن بیشترین سهم فروش را دارد. (شما می توانید بره موم را از فروشگاه شاه بلوط به صورت حضوری و غیر حضوری تهیه نمایید و در کنار آن ازتجربیات متخصصین ما در مجموعه استفاده فرمایید)

کپسولهای بره موم (ژل سخت):

این کپسول ها ژلاتینی سخت که از بره موم آرد شده پر می شوند و به شکل خوراکی قابل مصرف اند.

کپسول های حاوی ژل نرم:

کپسول های ژلاتینی تک لایه که با مایع بره موم پر می شوند و غالبا همراه با ترکیبات دیگری مانند روغن سویا یا خمیر آن مخلوط می شوند.

شربت بره موم:

این فراورده که معمولا با مخلوط کردن بره موم با چندین ماده ناقل شیرین مانند عسل، گلیسیرین، شربت افرا و… ساخته می شود و عموما راهی موثر برای خوراندن بره موم به کودکان است.

قرص های مکیدنی:

آب نبات هایی حاوی مقادیر کم بره موم همراه با شکر و عسل و گاها مواد طعم دهنده.

آدامس بره موم:

این محصول اولین بار در یک کارخانه آمریکایی با هدف افزایش سلامت دندان ها و لثه ساخته شد و در مدت کوتاهی در میان مردم بسیار محبوب شد.

اسپری بینی و دهانشویه بره موم:

این محصول کاربردی برای درمان الهاب گلو، التهاب مجاری بینی، درمان مشکلات دهان و دندان و خوشبو کننده حفره دهان بسیار مفید است.

کرم های بره موم:

این کرم ها که به سرعت توانستند به بازارها راه یابند عموما حاوی ۲ تا ۳ درصد بره موم مایع هستند که برای مشکلات پوستی، جوش، آکنه، اگزما، زخم های سطحی و سوختگی های خفیف استفاده می شود. در کرم های زیبایی نیز از بره موم استفاده می شود و و با دارا بودن خاصیت کلاژن سازی چروک های سطحی را از بین می برد و با پیری زودرس پوست مبارزه می کند.

پمادهای بره موم:

این پمادها از بره موم تصفیه شده مخلوط با گروهی از گیاهان یا چربی ها و روغن های حیوانی ساخته شده است و به طور عمومی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شود.

از دیگر فراورده های بره موم می توان به  خمیر دندان، صابون و شامپوهای حاوی بره موم اشاره کرد

در مقالات بعدی نیز ما را همراهی نمایید تا از دیگر خواص و شگفتی های بره موم بیشتر بخوانیم همچنین می توانید تجربیات خود در مورد استفاده از بره موم را با ما و دیگر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

نویسنده : مهندس علی بهرامی