تاثیر عسل بر کبد چرب

فهرست مطالب

کبد چرب چیست؟

احتمالا این روزها نام کبد چرب بیشتر از گذشته به گوشتان می خورد. کبد چرب در دنیای مدرن وصنعتی امروز عارضه ای نسبتا شایع است، زمانیکه میزان چربی در کبد به ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کل کبد برسد رخ می دهد. و به دسته کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود.

کبد چرب الکلی

این مشکل در صورت سو مصرف الکل اتفاق می افتد. زمانی که الکل بیش از حد مصرف شود چربی در سلول های کبد تجمع می کند و عملکرد آن را مختل می نماید.

کبد چرب غیر الکلی

هنوز دلیل قطعی آن توسط پزشکان و محققان معلوم نشده با این حال افزایش وزن، سن، کلسترول و فشار خون بالا و دیابت از موارد تشدید این مشکل هستند. مصرف داروهای شیمیایی، هپاتیت، تغییرات شدید و ناگهانی وزن، ژنتیک و بیماری های ارثی کبدی و افزایش باکتری های دستگاه گوارش خصوصا روده کوچک نیز می توانند از علل کبد چرب غیر الکلی باشند.  مصرف بی رویه ویتامین A نیز ازدیگر محرک های شروع این بیماری است که در نهایت موجب رسوب چربی در بافت های کبد و ایجاد خلل در کارکرد آن می شود.

نوع سوم کبد چرب

این نوع خطرناک از بیماری مختص دوران بارداری است که می تواند هم برای مادر و هم بای جنین مشکل زا باشد. از عوارض آن خونریزی و عفونت های شدید برای مادر است. تغییرات وزن و هورمون ها، عدم توجه به رژیم غذایی درست و نبودن تحت نظر پزشک می تواند شدت آن را افزایش دهد.

علائم بیماری کبد چرب

در شروع  این عارضه هیچ علائم غیرعادی در بدن فرد ایجاد نمی شود اما با پیشرف بیماری علائمی مانند کاهش وزن، دردهای حفره شکمی، کاهش وزن، زردی پوست، لک های پوستی، خستگی های مفرط، بزرگ شدن ابعاد کبد، گیجی و اختلال حافظه و… در بیمار بروز می کند.

با رعایت کردن چند نکته ساده و تغییر سبک زندگی می توان روند این بیماری را کاهش داد و یا حتی متوقف کرد.

  • پرهیز از خوردن غذاهای سرخ شدنی و حتی پخته
  • گنجاندن عسل طبیعی در رژیم غذایی
  • امتحان کردن رژیم های خام گیاهخواری
  • مصرف بالای سبزیجات و میوه ها
  • افزایش تحرک و فعالیت های بدنی

درمان های خانگی کبد چرب

عسل درمانی برای کبد چرب

عسل خام و فراوری نشده یک سم زدای قوی و طبیعی است. با خوردن عسل  گلوکز در اختیار کبد قرار می گیرد و جذب راحت آن در خون و تبدیل سریع آن به انرژی از فعالیت بیش از حد کبد جلوگیری می کند و با تقویت سلول های آن توسط مواد مغذی فراوان موجود در عسل   طبیعی موجب بازسازی بافت کبد و بهبود کبد چرب می گردد.

همچنین این ماده مغذی با خاصیت آنتی اکسیدانی خون و پاکسازی بدن، به دفع چربی های مزاحم کمک می کند.

همچنین ترکیب عسل با سایر مواد غذایی می تواند اثربخشی آن را تقویت کند.

شربت عسل و آبلیمو بدن را پاکسازی می کند و نوشیدن آن با آب نیم گرم بعد از بیدار شدن از خواب کبد را تقویت و پاک می کند.

از دیگر روش های خانگی برای درمان کبد چرب خوردن شربت عسل و ترنجبین به صورت ناشتا است. در صورتیکه بتوانید مقداری ژل رویال نیز به آن اضافه کنید تاثیر دوچندانی خواهد داشت.

خوردن نوشیدنی ترکبی از عسل و گلاب، عرق بادرنجبویه و رازیانه

خوردن مغزیجات مانند گردو و پسته و بادام همراه با عسل (شما می توانید این محصول را در مجموعه شاه بلوط تهیه فرمایید.)

عسل و دارچین برای کبد چرب

قدرت آنتی اکسیدانی بالای عسل و دارچین رادیکال های آزاد موجود در کبد را از بین می برد و موجب کاهش التهاب آن می شود.

کبد چرب و سرکه سیب و عسل

سرکه سیب می تواند کبد و بدن شما را چربی زدایی کند و تری گلیسیریدهای خون را کاهش دهد. ترکیب آن با عسل موجب دفع سموم بدن و پاکسازی کبد می شود و درنتیجه آن علائم بیماری کبد چرب را کاهش می دهد و شدت گسترش آن را کنترل می نماید.

شربت عسل و کاسنی

خوردن این شربت در انتهای شب همراه با چند قطره آب لیموی تازه در بهبود کبد چرب موثر است.

دیگر خوراکی های مفید برای کبد چرب

آبغوره، انواع میوه ها خصوصا سیب، سبزیجات مانند انواع کلم  خصوصا بروکلی، کاهو، غلات،گوشت بدون چربی، سیر تازه، لیموترش، لبو و چغندر، توت ها، انگور، حذف روغن های مضر و استفاده از روغن زیتون

کبد چرب مشکلی است که در زندگی امروزه و کم شدن تحرک و خوردن غذاهای ناسالم سرخ کردنی و چرب و تنقلات شیرین و پرکالری افزایش داشته است. با جایگزین کردن عسل طبیعی به جای قندهای مصنوعی و بهره مندی از خواص درمانی آن می توانیم از آسیب های کبد چرب بکاهیم. عسل آنزیم های کبدی را تقویت می کند و با احیا مجدد آنها می تواند در بهبود علائم کبد چرب موثر باشد بیماری کبد چرب جزو مشکلاتی است که در اکثر موارد با انتخاب یک لایف استایل نادرست در افراد پدیدار می شود.

با حذف الکل و دخانیات، افزایش تحرک و انجام منظم ورزش و کاهش و کنترل وزن، داشتن رژیم غذایی سالم، دوری از استرس و داشتن روان سالم تر می توان از مشکلات آن را شویم. در صورتیکه بیماری هنوز خیلی پیشرفت نکرده باشد و تعادل آنزیم های کبدی بهم نخورده باشد می توان با استفاده از روش های تغذیه ای و طبیعی آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

آنچه در این مقاله گفته شد به منظور معرفی خواص بی نظیر عسل نگاشته شد. در صورت درگیری با بیماری های خاص لطفا پیش از مصرف خودسرانه هر محصولی با پزشک خود مشورت فرمایید.

در پایان شما می توانید با اعتماد به مجموعه شاه بلوط و مشاوره از متخصصان ما بهترین و طبیعی ترین عسل ها را انتخاب و خریداری نمایید و با مصرف مداوم عسل گام بزرگی در ارتقا سطح سلامت خود و خانوادتان بردارید.

گردآورنده : مهندس علی بهرامی