خواص گرده گل برای ورزشکاران

فهرست مطالب

گرده گل از محصولات جانبی کندو گرده گل است. این محصول خواص بیشماری دارد که امروز به بررسی فواید آن برای ورزشکاران می پردازیم.

گرده گل را بشناسیم

پیش از شروع صحبت شاید لازم باشد کمی بیشتر در مورد گرده گل بدانیم و در ادامه خواص آن را با هم بخوانیم. گرده گل دارای ترکیبات شیمیایی مختلف و پر اهمیتی مانند پروتئین، چربی، هیدرات های کربن، ویتامین ها، مواد معدنی، هورمون ها، روغن های اتری و… است. گرده محصولی بسیار پراهمیت در کندو است که در درجه اول به عنوان غذای زنبورها مورد استفاده است و پس از آن در درجه دوم محصولی طبیعی و با ارزش غذایی بسیار بالا برای انسان ها است که درصد ترکیبات مفید و مغذی در آن بالا است.

ترکیبات شیمیایی گرده ها بسته به گیاه مورد استفاده متفاوت است ولی عموما دارای پروتئین بالا، ویتامین زیاد، مواد معدنی قابل توجه و فاقد چربی های اشباع و سرشار از چربی های مفید نشده است.

وجود موارد گفته شده باعث شده در سال های اخیر از گرده گل به عنوان نوعی مکمل در رژیم های غذایی کودکان و افراد ضعیف بنیه استفاده شود. علاوه بر این مصرف گرده گل برای بیماران در دوران نقاهت، افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی بوده اند و افراد کهنسال و ورزشکاران پیشنهاد می شود.

ترکیبات مورد نیاز بدن یک ورزشکار

ورزشکاران عموما قشری از جامعه هستند که به سلامت و تغذیه خود بسیار اهمیت می دهند. این افراد که ساعت ها وقت خود را صرف ورزش و گاها فعالیت های سنگین می کنند اکثرا به دنبال داشتن اندامی حرفه ای و متناسب نیز هستند. از این رو داشتن رژیم غذایی سالم و غنی از اولیت های آنها محسوب می شود.

به طور عمومی در رژیم های غذایی ورزشکاران مصرف پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها، قندهای احیاکننده و غیر احیا کننده، چربی های غیر اشباع و ریزمغذی ها و… اهمیت بالایی دارد.

ورزش کردن به صورت حرفه ای نیازمند یک برنامه غذایی صحیح است زیرا در صورت جبران نشدن انرژی از دست رفته بدن ریکاوری نمی شود و ممکن است بدن برای تامین سوخت مورد نیاز خود از عضلات و ماهیچه ها استفاده کند. در نتیجه ورزشکاران نیازمند یافتن منابع انرژی هستند که بتوانند از طریق آن نیاز بدن را به پروتئین، چربی و کربوهیدرات تامین کنند.

گرده گل در رژیم ورزشکاران

همانطور که اشاره کردیم گرده گل که منبع  بسیار خوبی برای تامین پروتئین و آمینواسیدهای ضروری بدن و مواد معدنی است گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که به صورت منظم ورزش می کنند. همچنین این محصول مانند سایر فراورده های زنبورعسل موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن، بازسازی سلول ها و افزایش عملکرد بدن است.

تاثیرات گرده گل در بدن ورزشکاران

نکته جالب و قابل توجه در مورد گرده گل این است که طی تاریخ از گرده گل در جیره غذایی سربازان جنگی استفاده می شده است که این خود نشان دهنده اثرات ارزشمند گرده گل بر بدن انسان است.

همچنین در بازی های المپیک بسیاری از تیم های شرکت کننده گرده گل را در رژیم غذایی ورزشکاران خود می گنجاندند. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم و دوره ای گرده تاثیرات جالبی بر بدن ورزشکاران دارد که از نمونه های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سیستم ایمنی فرد
  • افزایش توان تمرین ورزشکار
  • کمک به افزایش مقاومت و استقامت بدن
  • افزایش اکسیژن رسانی به اندام ها طی ورزش های هوازی
  • تقویت سیستم گردش خون
  • اثر مثبت بر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک
  • حفاظت از بافت ماهیچه ای و عضلانی
  • جایگزینی ریزمغذی ها و آنتی اکسیدان هایی که به سبب فعالیت شدید جسمی تخلیه شده اند

گرده گل برای بدنسازان

علاوه بر اینکه مصرف گرده گل به تمامی افراد اعم از ورزشکار و غیر ورزشکارتوصیه می شود، این ماده طبیعی در میان بدنسازان بسیار محبوب و رایج است. بدنسازان که معمولا از مکمل های متنوعی استفاده می کنند توجه ویژه ای به گرده نیز دارند و برای کمک به عضله سازی و حجم دادن به عضلات خود از آن استفاده می نمایند.

گرده گل با دارا بودن حدودا ۴۰درصد پروتئین و داشتن حدود ۱۰۰ ترکیب شیمیایی مغذی، مواد معدنی و انواع ویتامین ها سوخت مناسبی برای بدنسازان به شمار می رود که می تواند همزمان نیازهای مختلف بدنشان را تامین کند و سطح انرژی را در آنها بالاتر ببرد.

آهن

آهن موجود در گرده گل برای ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن توسط این گلبول ها مورد نیاز است. مصرف یک دوره گرده گل باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز می شود و در نهایت باعث افزایش سطح هموگلوبین در جریان خون می شود. از این رو ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود گرده مصرف می کنند.

کلسیم

وجود کلسیم در گرده موجب تحکیم استخوان ها می شود با اینکه مقدار کلسیم در گرده نسبتا اندک است اما گرده به شکل موثری میزان کلسیم موجود در بدن را تثبیت می کند و استخوان ورزشکاران را در برابر ضربات و صدمات هنگام ورزش محافظت می کند.

روی

از دیگر ریزمغذی های بسیار مفید در گرده می توان به روی اشاره کرد که نقشی حیاتی در عملکرد آنزیم ها دارد. آنزیم ها که ترکیبات پیچیده و پروتئینی مهمی هستند که در تنظیم رشد، تکثیر سلولی، گردش خون و سیستم ایمنی دخیل هستند درنتیجه مصرف روی در افراد عادی و خصوصا ورزشکاران بسیار پراهمیت است.

تنظیم چربی بدن ورزشکاران با گرده

مطالعات صورت گرفته بر ورزشکارانی که از گرده گل استفاده می کنند نشان داده است که این ماده طبیعی می تواند در چربی سوزی موثر باشد و در روند کاهش وزن اثر بگذارد. همچنین دانه گرده سرشار از ویتامین B است که در سوخت و ساز قندها و چربی ها شرکت دارند و مانع از تجمع چربی در بدن می شود.

دوپینگ با گرده

معمولا کلمه دوپینگ ما را به یاد محرومیت های ورزشی می اندازد که به سبب مصرف داروها، مواد و مکمل های غیر مجاز رخ می دهد. اما اگر به دنبال یک دوپینگ کاملا مجاز و اخلاقی هستید پیشنهاد ما به شما مصرف گرده گل و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن است تا زندگی ورزشی خود را دگرگون نمایید.

طریقه مصرف:

بهترین حالت برای مصرف گرده استفاده از آن در شربت عسل است تا هم از خواص عسل بهره مند شوید و هم از گرده ها.

این شربت را می توان ۲ تا ۳ بار در روز، قبل و بعد تمرین میل نمایید. توجه داشته باشید زیاده روی در مصرف گرده به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. گرده گل می تواند جایگزینی برای مکمل های شیمیایی باشد و شما با خیالی آسوده در دوره های رژیمی و ورزشی خود از آن استفاده کنید. همچنین می توانید مرغوب ترین گرده ها را از فروشگاه عسل شاه بلوط به صورت حضوری و غیر حضوری تهیه نمایید.

نویسنده :مهندس علی بهرامی