درمان اسهال با عسل

فهرست مطالب

اسهال عارضه ای است که در آن محتویات روده شل و آبکی شده و در نتیجه حرکت سریع مدفوع درون روده بزرگ ایجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این مشکل شوند که در ادامه به آن می پردازیم. در این حالت مایعات بدن و الکترولیت ها به سرعت دفع می شوند و اگر ادامه دار باشد می تواند به بدن آسیب برساند. در این مقاله به بررسی نقش عسل طبیعی برای درمان عسل می پردازیم.

دلایل بروز اسهال:

  • ویروس ها
  • عفونت باکتریایی
  • مسمومیت غذایی
  • مصرف بیش از اندازه مواد خوراکی ملین
  • دیابت
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری های روده
  • مصرف برخی داروها
  • آلرژی و حساسیت به غذا
  • عدم توجه به بهداشت
  • مصرف آب آلوده
  • شوک های استرسی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • سرطان و شیمی درمانی

اگر عامل بروز اسهال حساسیت های غذایی و یا مصرف بیش از حد ملین ها باشد بعد از چند ساعت معمولا با دفع مواد حساسیت زا، اسهال به پایان می رسد و مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما در صورتیکه اسهال بی دلیل و ناگهانی رخ دهد و یا به سبب وجود بیماری خاصی در بدن ایجاد شود و با علائم زیر همراه باشد سریعا به پزشک معالجه کنید.

  • تب (بیشتر از ۲۴ ساعت)
  • وجود خون در مدفوع
  • مدت زمان بیشتر از ۱ روز بدون کم شدن شدت آن
  • تشنگی های شدید و غیرعادی همزمان با اسهال
  • دردهای شکمی
  • رنگ سیاه و قیری
  • حالت تهوع طولانی که مانع از جایگزینی مایعات از دست رفته شود

درمان های خانگی اسهال

در صورتیکه که مشکل شما خفیف باشد می توانید با درمان های خانگی و بدون نیاز به دارو آن را برطرف کنید. مهم ترین نکته نوشیدن و مصرف مایعات فراوان  (غیر کافئینی و حاوی الکترولیت) مانند چای کم رنگ است.

خوردن غذاهایی مانند کته و پاستا و موز، سیب و خرما رسیده و عدم مصرف مواد خوراکی با درصد فیبر بالا، خوردن مواد طبیعی حاوی سدیم و پتاسیم بالا.

آیا عسل برای اسهال مفید است؟

از آنجایی که عسل یک آنتی بیوتیک قوی، یک ضد ویروس و ضد باکتری طبیعی است مصرف آن می تواند با عامل اسهال مبارزه کند. همچنین ترکیبات موجود در عسل باعث تقویت بدن می شود و مواد از دست رفته را به سرعت جایگزین می کند و مانع از ایجاد ضعف و بی حالی می شود.

در کتاب عسل درمانی نوشته جمشید خدادادی در درمان اسهال مصرف شربت خاکشیر و عسل، آب سیب و عسل، آب هویج با عسل توصیه شده است.

عسل طبیعی و درمان اسهال

عسل طبیعی قادر به پاکسازی معده و روده است و مصرف منظم و مداوم آن تقویت دستگاه گوارش می شود. خوردن عسل باعث از بین رفتن عوامل بیگانه مانند ویروس ها، باکتری ها و انگل ها در روده کوچک و بزرگ می شود. یک ضداسهال طبیعی است و عفونت های معده را بر طرف می کند.

از خواص جالب و دوقطبی عسل درمان اسهال است درحالیکه این ماده خوراکی یبوست را نیز درمان می کند و این گواه برا خواص درمانی شگفت انگیز عسل است. عسل چنان برای دستگاه گوارش مفید است که تقریبا برای تمام مشکلات آن راه حلی دارد. عسل ماده ای هوشمند در دل طبیعت است.

نسخه های حاوی عسل برای اسهال

شربت عسل و آبلیمو

اگر به صورت ولرم خورده شود می تواند از شدت اسهال بکاهد و مواد از دست رفته بدن را به سرعت جایگزین کند.

نوشیدن چای بابونه و چای سبز همراه با عسل

چای سبز و چای بابونه با تاثیر بر دستگاه گوارش و کم کردن دردهای شکمی برای درمان اسهال بسیار مفیدند و اضافه کردن یک قاشق غذاخوری عسل به آنها تاثیری دو چندان خواهد داشت.

دمنوش زنجبیل و عسل

زنجبیل در حالت عادی از مواد طبیعی است که برای سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر است. در زمان اسهال خوردن جوشانده زنجبیل و عسل چند نوبت در روز می تواند اسهال های خفیف را کاملا برطرف کند.

سیب رنده شده و عسل

در هنگامی که با علائم اسهال مواجه شدید یکی از راه های آسان و در دسترس خوردن سیب رنده شده است که با عسل طبیعی مخلوط شده است. این ترکیب خوشمزه روده شما را پاکسازی می کند و آب از دست رفته را به بدنتان بر می گرداند. اضافه کردن یک قاشق گلاب به آن در میکروب کشی بهتر بدن موثر است.

عسل و سیاهدانه

مخلوط سیاهدانه نیم کوب وعسل طبیعی باعث کنترل اسهال می شود و با کاهش علائم نیاز به دارو را در فرد برطرف می کند. موجب آرام شدن حرکات دودی روده می شود که نتیجه آن کاهش سرعت دفع است.

عسل و دارچین

در طب سنتی دارچین نیز از مواد خوراکی ضداسهال محسوب می شود که بدون ایجاد هیچ عارضه ای می تواند مشکل را برطرف کند. دارچین که مانند عسل یک آنتی بیوتیک قوی به شمار می رود تمام باکتری های مضر را از بین می برد و ویروس ها را نابود می کند و با طبع گرم خود در کنار عسل مقوی دستگاه گوارش است.

شیرعسل

شیر حاوی پروبیوتیک های طبیعی است که به رشد و تکثیر فلورطبیعی روده ها کمک می کند، در نتیجه نوشیدن آن در زمانی که روده شما در حال مبارزه با برخی باکتری ها و یا ویروس ها است می تواند بسیار موثر باشد. ترکیب شیر ولرم و عسل طبیعی حالت تهوع را رفع می کند، اسهال را تخفیف داده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

سایر خواص عسل

زمانی که فرد دچار اسهال می شود معمولا با مشکلات دیگری نیز مواجه است. برای مثال سردرد، حالت تهوع، ضعف، ‌بی حالی، استرس و دستپاچگی از مشکلاتی است که بیمار را آزار می دهد، در این هنگام خوردن عسل طبیعی می تواند راه حلی مناسب باشد.

عسل با خاصیت آرامبخشی خود تنش عصبی را کم، حالت تهوع را تعدیل و مصرف آن به صورت شربت کم آبی و تشنگی را برطرف می کند. قندها و ترکیبات موثر در آن از سستی بیش از حد جلوگیری کرده و مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا را افزایش می دهد.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت عسل طبیعی با جلوگیری از فعالیت های میکروبی و باکتریایی و ویروسی تاثیر بیشتری دارد و با اسهال های عفونی به طور کامل مبارزه می کند، روده و معده را مسمومیت ها و سموم تمیز کرده و با کمک به عملکرد بهتر آنها از شدت اسهال می کاهد.

عسل شاه بلوط با دارا بودن انواع عسل های طبیعی و متنوع راهی امن و مطمئن جهت خرید عسل است و شما را در انتخابی بهتر کمک خواهد کرد. در صورتیکه تجربه ای از مصرف عسل در درمان مشکلات گوارشی داشته اید ما را نیز در آن شریک نمایید تا به اطلاع رسانی هر چه بیشتر در مورد عسل و خواص آن کمک کرده باشید.

نویسنده : مهندس علی بهرامی