درمان پروستات با گرده گل

فهرست مطالب

تا به حال مقالات بسیاری در مورد خواص معجزه بخش عسل نوشته شده است. عسل که اصلی ترین محصول کندو محسوب می شود تمام توجهات را به خود جلب کرده است. در این مقاله به بررسی محصولی می پردازیم که ازآن کمتر صحبت شده است. گرده گل که منبع اصلی تامین پروتئین برای زنبورها است در کنار دارا بودن مواد مغذی بسیار، خواص دارویی گوناگونی نیز دارد. در مقاله امروز مطالبی در مورد خواص درمانی گرده  گل بر بیماری پروستات می خوانیم.

ساختار گرده گل

سلول های گرده یا دانه گرده سلول هایی هستند که قادر به باروری هستند و بدین گونه سبب تشکیل بذر در گیاهان می شوند. سلول به وسیله چندین لایه که حفاظت خارجی را به عهده دارد، پوشیده شده است. تنوع ژنی برای بقا گونه ها جنبه حیاتی دارد. در موارد بروز تغییرات زیسبت محیطی، بروز بیماری و انگل، جمعیتی با تنوع ژنی بسیار بالا نسبت به گونه های خالص یا نسبتا همگن امکان بیشتری برای بقا خواهند داشت. تمامی گیاهان در لایه خارجی گرده خود اشکال مختلف حفاظتی برخوردارند.

ترکیبات موجود در گرده گل

صدها ترکیب شناخته شد در گرده گل ها موجود است که نسبت آنها می تواند بسته به نوع و گونه گیاه متفاوت باشد. گرده ها عموما غنی از ویتامین ها هستند ویتامین های محلول در چربی: A,D,E,K در گرده گل شاخصه اصلی آن محسوب می شوند. کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی ها از مواد اصلی تشکیل دهنده چربی هستند.

علاوه بر این مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، سلنیوم، روی، منیزیم و فسفر و ترکیبات پلی فنولی، کاروتنئیدها، فلاوونوئید ها، فیتوسترول ها، هورمون ها و دارونما ها (که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت) در گرده گل موجود هستند. این ترکیبات در کنار یکدیگر باعث به وجود آمدن خواص درمانی گوناگونی می شوند.

خواص درمانی گرده گل

از گرده برای درمان امراض مختلفی استفاده می شود که رایج ترین آنها برای بیماری های گوارشی، پروستات، سرطان سینه، پوکی استخوان، کمبود وزن، بیماری های چشم، گردش خون و سیستم ایمنی و…

این ماده به سبب داشتن ترکیبات هورمونی برای دوران یائسگی، قاعدگی و مشکلات جنسی در زنان و مردان بسیار موثر است.

گرده گل و پروستات

همانطور که در بالا اشاره کردیم گرده گل به سبب داشتن ترکیبات هورمونی در درمان برخی بیماری ها مانند پروستات می تواند موثر باشد.

نیمی از مردان بالای ۵۰ سال دچار مشکلات ادراری می شوند و نیمی از این عده باید تحت نوعی درمان قرار گیرند. پس از ۸۰ سالگی بین هشتاد تا نود درصد همه مردان دچار این بیماری می شوند.

B.P.H یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (بزرگ شدن پروستات) و پروستاتیت حاد باکتریایی، پروستاتیت مزمن باکتریایی و سرطان پروستات رایج ترین بیماری های پروستات محسوب می شوند.

علائم پروستات چیست؟

  • تردید در مورد ادرار داشتن
  • ضعیف شدن جریان ادرار
  • قطره قطره ای شدن ادرار
  • تکرر ادرار
  • نوکتوریا یا ضرورت به ادرار شبانه
  • بی اختیار و شب ادراری
  • دستپاچگی و شتاب برای تخلیه
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • آثار خون در ادرار

و مشکلات ثانویه مانند عفونت ادراری، سنگ مجاری ادراری،اختلال خواب، اضطراب، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ، جمع گریزی و گاها افسردگی که بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است.

روش های درمان پروستات

Prostate غده حائز اهمیت در سیستم تولید مثل مردان است که در شکم جلوی راست روده و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. این غده که مایع پروستات و بخشی از مایع جنسی را تولید و ترشح می کند. بزرگ شدن این غده منجر به تحریک مثانه و بسته شدن جزیی مجراری ادراری می شود. راه های درمان پروستات در مراحل ابتدایی تجویز داروهایی مانند آلفا بلوکر و آلفا ردوکتاز، پرتو درمانی، هورمون درمانی و در صورت شدت بیماری جراحی و شیمی درمانی راه حل این مشکل است.

با این حال تغییر سبک زندگی، اهمیت به تغذیه و استفاده از روش های سنتی و مواد گیاهی می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط کمک کند. گرده گل با خاصیت ضدالتهابی خود و مصرف منظم آن موجب کاهش التهاب مجاری ادراری و مثانه می شود و در افراد دارای پروستات مزمن نتایج قابل قبولی نشان داده است.

مواد موثر در گرده برای پروستات

سلنیوم: مطالعات زیادی در زمینه اثر پیشگیرانه سلنیوم بیماری پروستات صورت گرفته است. این ماده از نیمی از موارد سرطان پروستات در گروه تحت درمان جلوگیری می کند.

روی: بافت پروستات معمولا سرشار از روی است که در صورت سرطانی شدن آن این تعادل برهم می خورد، از آنجایی که سلول های پروستات نیاز به روی دارند نبود روی بر کل سوخت و ساز یاخته اثر می گذارد. گرده حاوی ریز مغذی های بسیاری از جمله روی است. ۳۰ گرم از آن تا ۱۳درصد مقادیر روزانه توصیه شده را فراهم می کند و مصرف منظم آن می تواند در پیشگیری از پروستات موثر باشد.

ویتامین  D: گرده گل حاوی ویتامین D نیست اما از جمله موادی است که به ساخت این ویتامین در بدن کمک می کند، گرده تازه یکی از محرک های فعالیت های آنزیمی است. از آنجایی که این ویتامین نقش پیشگیرانه در سرطان پروستات دارد مصرف گرده به سنتز آن کمک زیادی می کند. ویتامین D اثرات ضدتکثیری و ضد متاستاز روی سرطان پروستات دارد.

ویتامین E : از دیگر موادی است که در درمان پروستات بسیار مفید است. مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم گرده در روز می تواند بخش چشمگیری از میزان روزانه توصیه شده ویتامین E را تامین کند.

پلی فنول ها: گرده گل خصوصا به صورت تازه منبع خوبی از پلی فنول ها است. پلی فنول ها تقریبا به شکل قطعی با توجه به اثرآنتی اکسیدانی خود بر روی چربی و کلسترول از بروز هیپرپلازی و سرطان پروستات جلوگیری کند.

بتاسیستول: جز مواد چرب موجود در گرده گل است که نتایج خوبی در کاهش علائم پروستات دارد. این ماده گیاهی جریان ادرار و ادرار باقی مانده را بهبود می بخشد و در نهایت از بروز سرطان جلوگیری می کند.

توضیحات:

  • برای مشاهده نتیجه باید مصرف گرده به صورت منظم و با دوز مناسب باشد.
  • یکی از بهترین روش های مصرف گرده به همراه شربت عسل و یا در شیر ولرم است.
  • با توجه به تقلبات صورت گرفته و یا بی کیفیت بودن برخی از محصولات بهتر است گرپه گل را از فروشندگان معتبر تهیه کنید.
  • یکی از اصلی ترین مشکلات مصرف گرده گل، ایجاد حساسیت در افراد است. در صورتی که اولین بار است اقدام به مصرف گرده می کنید ابتدا از عدم آلرژی به آن مطمئن شوید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های خاص پیش از مصرف گرده گل با پزشک خود مشورت نمایید.

عسل شاه بلوط با تولید و تهیه انواع گرده گل و سایر محصولات کندو با کیفیتی عالی و بی نظیر می تواند انتخاب مناسبی برای خرید باشد.

نویسنده : مهندس علی بهرامی