بهترین عسل های دنیا (بخش چهارم)

فهرست مطالب

Miel de Sapin des Vosges عسل سِپان دی ووژ (فرانسه)

عسل تولید شده توسط زنبورهای عسل از عسلک درختان صنوبر در منطقه کوهستانی Vosges در فرانسه تهیه می شود. عسل دارای رنگ قهوه ای تیره و برجسته طلایی است. طعم آن منحصر به فرد شدید، مزه دار با نعناع، هدر و ترنج است. عسل همچنین دارای طعم های بالزامیک است اما فاقد هرگونه تلخی است و به صورت مایع در ظروف شیشه ای به فروش می رسد. حاوی دکسترین و محصولات صمغی است که فواید دارویی برای مصرف کننده دارد ، بنابراین عسل بخاطر اثر آرام بخش آن بر دستگاه تنفسی مورد ستایش قرار می گیرد. این عسل به طور سنتی در اوقات جشن برای تهیه کیک های شیرینی زنجبیلی خوشمزه در کریسمس استفاده می شود.

Miel d’Alsace عسل آلزاس (فرانسه)

عسل فوق العاده ارزشمند که در منطقه آلزاس فرانسه تولید می شود. در کل شش نوع از عسل آلزاس وجود دارد که هریک از آنها منحصر به فرد و متفاوت از انواع دیگر است.

عسل صنوبر رایحه ای مانند بالزامیک دارد و اکثرا به رنگ قهوه ای و تیره است.

عسل شاه بلوط بوی سیب رسیده و رنگی در طیف قهوه ای روشن تا تیره دارد.

عسل اقاقیا بوی گل اقاقیا دارد و رنگ آن کاملا روشن و شفاف است.

عسل لیمویی با بویی جذاب، طعمی تلخ و رنگی زرد و روشن دارد.

عسل جنگلی بویی مطبوع از عسل های وحشی دارد و طعمی شدید و قوی و طیف رنگی تیره.

عسل چندگل نیز طعمی شیرین است و بوی مخلوط و پیچیده از شهد گیاهان مختلف.

این عسل پس از آماده شدن بدون گرم شدن استخراج و سپس بسته بندی می شود و به دست مصرف کنندگان می رسد. بر تمام مراحل تولید نظارت صورت می گیرد تا محصول نهایی با کیفیت و مطابق با استانداردهای لازم باشد.

Miel de Corse عسل کورس (فرانسه)

Miel de Corse یا Mele di Corsica ، عسلی است که در جزیره کورسیکا، فرانسه ساخته می شود بو و طعم بی نظیری دارد که انواع گل های رایج این جزیره را در خود جای داده است. عسل باید با زنبورهای عسل گونه بومی Apis Mellifera Mellifera تهیه شود که فقط در کورسیکا زندگی می کنند و کندوها با استفاده از سوخت طبیعی دوددهی  می شوند. طعم این عسل بسیار شدید و قوی است – از حدود 2800 نوع گل تشکیل شده است. انواع مختلفی از عسل کورس وجود دارد – عسل بهاری، عسل شاه بلوط، تابستان، کلمنتین یا عسل مرکبات، بنابراین هر کس می تواند طعم خاص خود را برای لذت بردن پیدا کند.

Miel de Tenerife عسل تِنریف (اسپانیا)

تنریف عسل تولید شده در جزیره تنریف است. این گل از شهد گلهایی ساخته شده است كه در اكوسیستم بی نظیر جزیره رشد می كنند. این عسل خام است و بدون استفاده از گرما فرآوری می شود و از ویژگی های طبیعی تغذیه ای آن محافظت می کند.

این ماده در سه نوع مایع، خامه ای یا متبلور وجود دارد و می تواند حاوی قسمت هایی از لانه زنبوری باشد. Miel de Tenerife بیشتر یک عسل چند گل است، اما می توان آن را از شهد یک نوع گل مانند آووکادو، شاه بلوط، رازیانه یا آگاو نیز تهیه کرد. Miel de Tenerife بسته به منشأ گل و فصل تولید، در طیف گسترده ای از رنگ ها، از زرد روشن تا کهربایی تیره وجود دارد. در نتیجه، این طعم به طیف گرده های مورد استفاده در عسل نیز بستگی دارد و از ملایم تا تلخ با طعم جانبی تقریباً نمکی متفاوت است.

Miel – Marque Nationale du Grand-Duché de Luxembourg عسل مارگو (لوگزامبورگ)

عسلی است که در کل کشور توسط زنبورداران مشهور تولید می شود. فصل برداشت از اوایل بهار آغاز می شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد. افزودن هرگونه ماده خارجی مانند شکر یا سایر عسلهای وارداتی اکیداً ممنوع است. همچنین این عسل فاقد هرگونه پسماند، مهار کننده یا پرولین است. این عسل از مخلوطی از شبدر سفید، درختان میوه، گل ماسوره، قاصدک و گرده گلهای مرغوب ساخته شده است. بافت عسل لوگزامبورگ غلیظ و کاملا همگن، خالص و معطر است. پس از تبلور و عرضه در بازار از نظر شیمیایی کاملا آزمایش می شود. این عسل خوشمزه را می توان همانطور که هست مصرف کرد، به عنوان شیرین کننده و یا به عنوان ماده سازنده انواع دسرها استفاده کرد.

Miód drahimski عسل دراهیمسکی (لهستان)

عسل بی نظیری است که در شهرهای Czaplinek ، Wierzchowo ، Barwice و Borne Sulinowo در لهستان جمع آوری می شود. پنج نوع از این عسل موجود است

عسل گندم سیاه قهوه ای تیره و دارای بافتی درشت و طعمی تند، شدید و تند است.

عسل هدر از رنگ کهربا تا نارنجی است، دارای بافت ژلاتینی ضخیم و طعم شیرین، شدید، کمی تلخ است.

عسل کلزا تقریباً بی رنگ است، بافتی چسبناک و طعم ملایم، لطیف و کمی تلخ دارد.

عسل لیمویی از رنگ سبز تا کهربا است، دارای بافتی ریز و طعم تیز و تلخ است.

آخرین نوع آن عسل چند گل است که از کرم کمرنگ تا قهوه ای کمرنگ متفاوت است ، دارای ابریشمی، چسبناک و شهد متغیر است که معمولاً دارای طعم ملایم و شیرین است.

به طور کلی، عسل دارای طعم فوق العاده غنی است و تقریباً توسط 200 زنبوردار منطقه تهیه می شود. آب و هوا و خاک محلی به طور مطلوبی روی گیاهان منطقه تأثیر می گذارد، که بیشتر آنها گیاهان عسلی بسیار پرباری هستند و علاوه بر مهارت زنبورداران محلی ، انواع عسل با کیفیت عالی دراهیمسکی در سراسر کشور و خارج از کشور تولید و لذت می برند.

Slovenski Med عسل اسلوونسکی (اسلوانی)

از ویژگی های متمایز کننده عسل اسلونی مقدار بسیار کم آب و رطوبت است و طیف گرده موجود در آن منعکس کننده تنوع گیاهان منطقه است. این کشور از سال 2013، انواع زیر عسل را می توان با عنوان Slovenski med به بازار عرضه کرد:

  • عسلک یا شهد
  • عسل جنگلی
  • عسل اقاقیا
  • لیندر
  • شاه بلوط
  • صنوبر

تولید عسل در اسلوونی منحصراً مبتنی بر زنبورداری زنبورهای عسل کارنیولان است. این گونه خاص زنبور عسل دومین زنبور عسل پرجمعیت در جهان است که با منطقه وسیع تری از منطقه Kočevje و منطقه تاریخی کارنیولا سازگار است. در واقع ، اسلوونی تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که از زنبور عسل بومی خود محافظت می کند ، پس از آن تولید عسل کنترل شده را در سال 1999 آغاز کرد. اسلونی موفق به دریافت چندین جایزه بین المللی شده است و مدال طلا مسابقات جهانی عسل Apimedica & Apiquality را از آن خود کرده است. جوایز اخیر آن شامل مسابقه بین المللی عسل ارگانیک BiolMiel 2011 در ایتالیا است، جایی که اقاقیای اسلوونی و عسل جنگلی برنده مدال طلا شدند و عسل شاه بلوط در جایگاه 4 قرار گرفت.