بهترین عسل های دنیا (بخش سوم)

فهرست مطالب

در بخش اول و دوم بهترین عسل های دنیا به معرفی بهترین عسلهای دنیا پرداختیم و در بخش سوم به ادامه معرفی بهترین و برترین عسلهای جهان میپردازیم .

Miel de Liébana عسل لیابانا (اسپانیا)

عسل Miel de Liébana عسل تولید شده در منطقه لیبانا در جامعه خودمختار Cantabria است که در آن درصد شهد دو گیاه هدر و بلوط به مقدار زیادی یافت می شود.عسلی است بسیار خوش طعم همراه با طعم جانبی بسیار جزیی از تلخی و شوری و شکوفه ها همراه با طعم و رایحه ای قوی از گل ها  به رنگ کهربایی تیره و مات و چسبندگی بالا، به سرعت متبلور می شود و بافتی ناهموار پیدا می کند. برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی نظارت کامل در همه مراحل از تولید و استخراج تا فیلتراسیون و بسته بندی انجام می گیرد.

Miód kurpiowski  عسل کارپیاسکی (لهستان)

نوع بی نظیر از عسل در منطقه Kurpie در شمال شرقی ورشو در لهستان است. سنت زنبورداری در این منطقه به قرن پانزده بر می گردد که عسل تنها به دربار و اشراف و صومعه ها تعلق داشت و نزد آنها منتقل می شد. امروزه عسل در این منطقه بر اساس همان دستورهای دقیق سنتی تولید می شود و زنبورداران اطمینان حاصل می کنند تا تمام ترکیبات موجود در آن کاملا با نوع سنتی آن شباهت داشته باشد. به دلیل تنوع گیاهان و درختان و گل های معطر در منطقه عسل Kurpie عسلی است بی همتا با عطری لطیف از عطر عسل های اقاقیا و لیندر و عسل های مخلوط چندگل. این عسل چنان محبوب است که هر ساله جشنواره محلی به نام Kurpie Honey Harvest برگزار می شود و هزاران گردشگر و توریست را به خود جذب می کند. این عسل را به تنهایی و یا با نان تازه مصرف می کنند و به عنوان شیرین کننده در نوشیدنی های گرم و یا در کیک زنجبیلی به نام pierniki با کشمش و بادام استفاده می شود.

Mel das Terras Altas do Minho عسل تِرِس آلتِس دومینهو (پرتغال)

این عسل مرغوب در مناطق کوهستانی ویانا دو کاستلو ، پورتو و آویرو در شمال غربی پرتغال تولید می شود، برای تولید بهترین کیفیت بهتر است کندوها در مناطق کم بارش و به دور از مراکز شهری و صنایع محلی و به دور از آلاینده های هوا مستقر شوند. این عسل که از گل های وحشی ساخته می شود بافتی روان و مایع، رنگی قهوه ای تیره و عطری قوی برگرفته از گیاه هدر دارد. بومیان منطقه این عسل را همراه با نان گرم محلی مصرف کرده و برای تهیه دسر و شیرینی های سنتی استفاده می شود. ارزش این عسل در گذشته چنان بالا بوده که در معاملات تجاری و مالیات به جای پول داد و ستد می شده است.

Mel do Parque de Montezinho عسل پارک مانتزیو (پرتغال)

این عسل که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است از زنبورستان های پارک طبیعی Montezinho در قسمت شمال شرقی منطقه Trás-os-Montes برداشت شده است ، با استفاده از شهد جمع آوری شده عمدتا از گل های هدر ، شاه بلوط و رزماری تهیه می شود.

Mel do Parque de Montezinho توسط زنبور عسل سیاه بومی ایبری تولید می شود و ورود گونه های خارجی به منطقه و استفاده از هر نوع سموم دفع آفات و مواد دفع کننده کاملاً ممنوع است. رنگ آن کهربایی است و بافتی لیز و رایحه ای قدرتمند دارد. در ترکیب غذاهای محلی و دسرهایی مانند نوگادو (نوقا با عسل و براندی) و به عنوان شیرین کننده در churiços که نوعی سوسیس است استفاده می شود.

Seinų عسل سینو (لیتوانی)

عسل سینو محصولی است که از شهد چند گل در منطقه Lazdijai در لیتوانی استخراج می شود و مشابه عسلی است که در استان سجنی و سووالکی در لهستان تولید می شود.

رنگ طلایی منحصربه فرد آن از طلایی روشن تا طلایی تیره متغیر است و کمی حالت ابری دارد و شامل شهد گیاهان مختلفی مانن بید، افرا، قاصدک، تمشک، خولان، شبدر، گل مینا، مروارید، ذرت، سوسن و اقاقیا و آلو وحشی است. عسل سینو دارای رایحه ای قوی، طعم جزیی تلخی رطوبت کم و مقدار زیاد پرولین است که باعث می شود عسلی بسیار مرغوب و عالی محسوب شود. در چای های گیاهی، در دسرهای محلی و به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

Mel do Ribatejo Norte عسل رِبیتو نورته (پرتغال)

این عسل توسط زنبورهای Apis mellifera از شهد گلهای وحشی ایبری و گیاهان مدیترانه ای منطقه Ribatejo در مرکز پرتغال تهیه می شود. بسته به درصد مختلف گرده موجود در آنها در چهار نوع موجود است.

  • Serra d’Aire  (رزماری ، اسطوخودوس و نعناع)
  • Albufeira de Castelo de Bode (هدر ، گل مینا و شاه بلوط)
  • Bairro (نام منطقه)
  • Alto Nabão (گرده اکالیپتوس)

عسل به دست آمده رایحه ای قوی و شدید، عطر و طعم شبیه گل ها و شکوفه های محلی و رنگ زرد روشنی دارد. در تولید نان ها و شیرینی های محلی مورد استفاده قرار می گیرد و به تنهایی نیز خورده می شود. یکی از نمونه های معروف نان برواس است که از ترکیب آرد و عسل و دارچین و جوز تهیه می شود.

سابقه زنبورداری در این منطقه به قرن دوازده بر می گردد و دستور پخت این نان های سنتی از قرن ها پیش در میان بومیان دست به دست می شود. علاوه بر این زنبورداری در این منطقه اهمیت فرهنگی دارد و پس از گذشت سالیان بسیار هنوز هم کیفیت عسلهای این ناحیه به خوبی قرن های گذشته است.

Slavonski med عسل اسلوانسکی (کرواسی)

مناطق قدیمی کرواسی به عنوان مهد پرورش زنبور عسل شناخته می شود و قدمت آن به زمان روم باستان باز می گردد و اولین انجمن زنبورداری در سال 1879 در شهر اوسیژک تاسیس شد. امروزه بیش از 400 زنبوردار ثبت شده سالیانه بیش از 200 تن عسل با کیفیت و مرغوب تولید می کنند. عسل اسلوانسکی از علفزارهای متعدد در منطقه و جنگل های انبوه تولید شده و مزه و رایحه ای قوی از گل های وحشی دارد. از متداول ترین شهدها در این عسل می توان به کلزا، آفتابگردان و شاه بلوط اشاره کرد.

Mel dos Açores عسل اِزورس (پرتغال)

این عسل طبق سنت زنبورداری در ازورها ساخته می شود که مربوط به قرن شانزدهم است. مهمترین جنبه های زنبورداری در منطقه به عملکرد اکولوژیکی آن مرتبط است ، زیرا زنبورهای عسل بیشتر محصولات موجود در این جزایر را گرده افشانی می کنند و ارزش اقتصادی آن به سبب کیفیت فوق العاده بالا باعث شده یکی از منابع مهم درآمد در جزایر منطقه باشد. عسل گل های وحشی ازور از شهد انواع گل ها از جمله گونه های سنتی مانند آلوهای وحشی، شاه بلوط، مرکبات، اکالیپتوس و رزماری و همچنین گونه های نیمه گرمسیری مانند موز، آناناس و آووکاپو و گواو تهیه می شود. یکی از معروف ترین نوع آن که به عسل بخور معروف است ، از شهد درخت شیرین پیتوسپوروم ، درختی بومی استرالیا که اکنون در سراسر ازور رشد می کند ، گرفته شده است. نوع گل آن دارای رنگ قهوه ای تیره ، طعم دلپذیر و قوام صاف است ، در حالی که عسل بخور زرد کم رنگ است. عطر و طعم آن بسیار شیرین و بی نظیر است و علاوه بر استفاده به عنوان شیرین کننده یا پخش آن روی نان ، انواع محصولات قنادی و غذاهای منطقه ای مانند پاتوکام با آن درست می شود.

Pefkothymaromelo Kritis عسل کریتیس (یونان)

عسل کریتیس گونه خاصی از عسل آویشن و کاج است که در کرت تولید می شود، منطقه ای که دارای بیشترین تراکم زنبورهای عسل در جهان است. رسوب این عسلک یا عسل جنگلی شامل دانه های گرده از حداکثر ۲۰ گیاه مختلف در هر نمونه عسل است.

این عسل معروف یونانی رنگی شفاف همراه با شیرینی متوسط و عطر ملایم با رایحه گل، چوب و رزین است و به سرعت کریستاله می شود و تنها تا ۱۲ روز بعد از برداشت به حالت مایع باقی می ماند.

Mel de Barroso عسل باروسو (پرتغال)

عسل باروسو که از زنبورستان های Vila Real در شمال غربی پرتغال برداشت می شود، توسط زنبورهای اسپانیایی تولید می شود که زیر گونه زنبور عسل بومی شبیه جزیره ایبری است و در ارتفاعات بی نظیر بارسو به دنبال شهد گیاهان منطقه اند. رنگ این عسل کهربایی تیره است و همراه با رایحه واضح گل های وحشی و طعمی آدامسی و تافی مانند. با گذشت زمان طعم آن قوی تر شده و در فرهنگ سنتی پرتغال از این عسل به عنوان دارو و ماده اساسی برخی از غذاها استفاده می شود.

Meli Elatis Menalou Vanilia عسل مِنالو وانیلیا (یونان)

عسل منالو وانیلا که در مناطق Gortynia و Mantineia در استان آرکادیا تولید می شود، اولین عسل یونانی است که توسط اتحادیه اروپا به عنوان یک محصول محافظت شده به رسمیت شناخته شده است. حداقل 80درصد این عسل از صنوبر سیاه است، درحالیکه بقیه عسل ترکیبی از گل های مخلوط است. این محصول مشهور به نام عسل وانیلیا شناخته می شود که رنگ مخصوصی بین مرواریدی تا کاراملی دارد. نکته جالب در خصوص این عسل این است که از شکوفه ها جمع نمی شود بلکه عسلک تولید شده توسط میکروارگانیسم های موجود در تنه صنوبر سیاه است.

درجه رطوبت آن تقریبا 15درصد و مقدار قند آن بین 8درصد تا 18درصد متغیر است که باعث می شود حتی بعد از مدت زمان طولانی نیز متبلور نشود. از آنجایی که حاوی مواد معدنی بسیاری مانند پتاسیم، منیزیم و آهن و ویتامین است باعث جذب بهتر قند در بدن انسان می شود، ارزش غذایی زیادی دارد و به سبب مزه و طعم بی نظیرش در میان افراد بومی بسیار محبوب است. پروسه تولید آن بسیار دقیق انجام می شود و معمولا مقدار تولید محدود است. از این رو عسلی بسیار گران قیمت و نفیس است.

Mel do Alentejo عسل آلِنتجو (پرتغال)

عسل آلنتجو  که از زنبورستان های منتطقه اوورا و بجا برداشت می شود با استفاده از شهد جمع آوری شده از گل های اسطوخودوس، رزماری، اکالیپتوس و پرتقال تهیه می شود. عطر و طعم پیچیده این عسل اشرافی در نتیجه پوشش گیاهی خاص در منطقه آلنتجو است که در جنوب شرقی پرتغال بالاتر از رودخانه تاگوس قرار دارد.

بسته به گرده غالب، رنگ عسل از زرد تا کهربایی متغییر است و طعم آن از عسل گل محمدی، اسطخودوس و شکوفه بهار نارنج ملایم گرقته شده است تا عسل اکالیپتوس قوی و تند. تولید کنندگان بومی این عسل جوایز زیادی را در جشنواره های بین المللی دریافت کرده اند و از عسل آنها به طور گسترده در پرتغال و خارج از کشور استفاده می شود.

Miód Wrzosowy z Borów Dolnośląskich عسل دولناساسکچ (لهستان)

عسل دولناساسکچ نوعی عسل از گیاه هدر بی نظیری است که از جنگل های سیلسیا در لهستان جمع شده است. رنگی کهربایی و مشابه با چای دارد و بافت آن غلیظ و ژلاتینی است. ویژگی های منحصر به فرد آن به دلیل منطقه ای است که شهد ها از آن جمع آوری می شوند. این عسل غلظت بالایی از گرده گیاه هدر دارد و به راحتی متبلور می شود. رایحه ای شدید، طعمی شیرین و کمی تند دارد. در طعم جانبی آن کمی تلخی مطبوع حس می شود و معمولا همراه با نان و یا به تنهایی مصرف می شود و در کشور لهستان هدیه ای ارزشمند محسوب می شود.

Miele Varesino عسل میلو وارزینو (ایتالیا)

دلیل نام گذاری این عسل استقرار کندوها در دامنه کوه های آلپ در منطقه لومباردی، یک نوع عسل اقاقیا است که در منطقه بین رودخانه  Ticino و Olona و دریاچه های Maggiore و Lugano تولید می شود. عسل وارزینو در حالت طبیعی به صورت مایع است و به ندرت کریستاله می شود. طعم آن شیرین و ملایم و وانیل گونه است و عطر و بویی لطیف از گیاهان سرسبز آلپ دارد. ایتالیایی ها که عاشق ترکیب کردن مزه ها هستند برای ساخت ترکیبی جالب عسل وارزینو را با پنیرهای محلی سرو می کنند و یا در زمان صبحانه آن را همراه با کره ریکوتا و نان تست و ماست مصرف می نمایند.

Mel da Serra da Lousã عسل سِرا دالوزا (پرتغال)

این عسل نوعی عسل پرتغالی ارزشمند است و توسط زنبورهای Apis mellifera از شبه جزیره ایبری تولید می شود. این زنبورها در شهر لوسو نزدیک شهر کویمبرا نگهداری می شوند و از شهد گل های محلی و درختان شاه بلوط تغذیه می کنند.

رنگ آن کهربایی تیره و غلیظ است و رایحه جانبی آن بوی چوب و هدر دارد. در دمای پایین متبلور می شود و هم به صورت خام و هم به صورت فیلتر شده مصرف می شود. جایگزین مناسب شکر است و در انواع کیک ها و دسرهای سنتی استفاده می شود.

Podkarpacki miód spadziowy عسل اِسپادزی (لهستان)

عسل اسپادزی عسلی است که به دو صورت مایع و کریستاله وجود دارد. در 17 منطقه جنگلی و در 2 پارک ملی در لهستان جمع آوری و تولید می شود. شهد از گل های صنوبر، صنوبر نقره ای و کاج اسکاتلندی تهیه می شود. این عسل بی نظیر در رنگ های مایل به سبز، قهوه ای تیره و سیاه ساخته می شود و در کل بافتی غلیظ و بسیار چسبناک دارد. پس از تبلور بافت آن ریز دانه می شود و رنگ آن سبک و روشن می گردد. طعم عسل اسپادزی لطیف، ملایم و شیرین است یا رایحه ای که یادآور درختان کاج و صنوبر است. عسل برای مدت طولانی در منطقه جمع آوری و نگهداری می شود و مهارت زنبوردارای محلی علاوه بر آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه بر طعم عالی این عسل تاثیرگذار است. این عسل را به تنهایی و یا همراه با انواع نان های محلی می توان مصرف کرد.

 Miele della Lunigiana عسل لونیجیا (ایتالیا)

این عسل با کیفیت بالا به طور سنتی در منطقه کوهستانی که از آپنین تا مدیترانه کشیده شده و توسط رودخانه مگرا تقسیم می شود تولید می گردد. عسل لونیجیانا از شهد دو گیاه شاه بلوط و اقاقیا تهیه می شود. درحالیکه عسل شاه بلوط شیرین با طعم جانبی و ماندگار تلخی و دارای عطری قوی و نافذ است عسل اقاقیا دارایحه رایحه ای سبک، میوه ای و عطر وانیل و طعمی شیرین و لطیف است که  طعم آن ماندگاری طولانی ندارد. هر دو عسل به طور معمول به عنوان شیرین کننده در نان ها و بیسکوئیت و کیک های سنتی توسکانی مانند Panforte ، Cantucci و Spongata استفاده می شوند.

Miele delle Dolomiti Bellunesi عسل دولومیتی بلونزی (ایتالیا)

این عسل بی نظیر در استان بولونو و در طبیعت بکر دولومیت تولید می شود. یک عسل کوهستانی است که در شش نوع موجود است.

  • گل مخلوط
  • لیندر
  • شاه بلوط
  • رودودندرون
  • تاراسکو (قاصدک)

این محصول با تنوع بالا رنگ ها و طعم ها با توجه به تنوع زیستی بالا کوهستان آلپ و اطراف بلونو متمایز است. یکی از مواد اساسی در تهیه غذاهای محلی است که در تهیه انواع غذاها و دسرها و حتی لیکورها استفاده می شود.

عسل بلونو را می توانید در وعده صبحانه همراه با ماست یا پنیر ریکوتا نوش جان کنید اما محبوبیت آن به عنوان پیش غذایی است که با پنیرهای محلی مانند پیاو سرو می شود. برای ایجاد طعم های جدید این عسل در انواع ماکارونی و پاستا و سوسیس نیز کاربرد دارد.