چرا عسل برای درمان عفونت مفید است؟

فهرست مطالب

عسل که در تمام ادوار تاریخ کاربردهای متنوعی برای بشر داشته است همواره از نظر درمانی مورد توجه طبیبان و شفاگران بوده است. باگذشت زمان و پیشرفت علم و پزشکی نه تنها از توجه به این ماده طلایی پرخاصیت کم نشد، بلکه روز به روز به ارزش آن افزوده شد و در تحقیقات و آزمایشات خواص درمانی دیگری نیز از عسل شناخته گردید. از منحصر به فرد ترین ویژگی های عسل طبیعی، خاصیت آنتی بیوتیکی و عفونت کشی آن است.

عسل در درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی و… موثر است که در این مقاله به چرایی آن می پردازیم.

از میان این همه خوراکی چرا عسل؟

قطعا خوراکی های طبیعی بسیاری وجود دارند که بشر در همه جای دنیا از آنها با هدف درمانی استفاده می کند اما به یقین می توان گفت هیچ یک از این مواد به اندازه عسل در درمان امراض و بیماری ها به طور جامع موثر نیستند. از مزیت های عسل نسبت به سایر مواد غذایی طبیعی دامنه گسترده و همه جانبه آن در بهبود مشکلات بدن است. انرژی زایی بالای عسل، آنتی باکتریال بودن آن، غنی بودن از طیف گسترده ویتامین ها و مواد معدنی، وجود آمینواسیدها، پروتئین ها و آنتی اکسیدان های فراوان، خاصیت میکروب کشی و حتی از بین بردن و مقابله با باکتری ها و ویروس های مقاوم به آنتی بیوتیک قطعا ویژگی ای است که در هیچ یک از مواد غذایی به طور یک جا وجود ندارد.

صدها ترکیب ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس گوناگون در عسل موجود است. نکته جالب در مورد عسل این است که خوردن مداوم و منظم آن در دراز مدت باعث مقاومت باکتری ها به مواد موجود در آن نمی شود. این ترکیب های خاص از راه خون سریعا جذب بدن می شوند و در نتیجه مانند آنتی بیوتیک های شیمیایی باعث تخریب فلور طبیعی بدن نمی گردند.

عسل و عفونت بدن

رد پای تجویز عسل را  می توان در میان نسخه های طبیبان طب سنتی از دیرباز تا کنون به راحتی یافت. استفاده از عسل طبیعی در درمان و بهبود زخم های عفونی، بیماری های گوارشی ناشی از فعالیت باکتری ها، عفونت های ادراری، ریوی، عفونت دستگاه تناسلی، رحم، عفونت کلیه و عفونت های چشم و گوش و گلو و سیستم تنفس و … بسیار رایج است که در مقالات بعدی به توضیح یکایک آنها و اثر عسل  خواهیم پرداختیم.

عفونت (infection) می تواند به دلایل مختلف از جمله فعالیت باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها، پریون ها و ویروئیدها ایجاد شود. به طور کلی رشد و تکثیر میکروب ها و میکروارگانسیم های خارجی مضر در زخم ها و یا اندام های بدن موجود زنده (میزبان) باعث عفونت می شود. این مزاحمان خارجی ازبدن میزبان استفاده می کنند و در نهایت با اختلال در عملکرد آن عضو باعث بیماری می شوند.

از  نظر ما عسل یک ابَرخوراکی جهانی است، یک قهرمان غذایی که یک تنه در مقابل انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا ایستادگی می کند. عسل طبیعی با فعالیت های رطوبتی، ویسکوزیته بالا و میکروب کشی، مانند یک صد دفاعی از رشد و تکثیر عوامل عفونت زا جلوگیری می کند.

عسل و درمان عفونت باکتریایی

با استفاده بیش از حد پزشکی از آنتی بیوتیک های دارویی و شیمیایی شمار سویه های بکتری مقاوم به دارو افزایش یافته است. عسل طبیعی که یک آنتی بیوتیک طبیعی است راهی نوین در مبارزه با باکتری ها در علم پیشرفته پزشکی امروز است. عسل های استریل و درمانی که این روزها برای مصارف پزشکی کاربرد فراوان دارند احتمالا آینده ای روشن را برای درمان عفونت ها باز می کنند. استفاده از عسل طبیعی در سبد غذایی خانواده روشی خانگی، امن و مطمئن برای درمان عفونت ها محسوب می شوند.

(توجه داشته باشید توصیه ما به مصرف عسل، به معنی قطع خودسرانه داروهای شما نیست. پیش از تصمیم برای استفاده دارویی از عسل در درمان عفونت های شدید بدن حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید. درمان خانگی با عسل یک راه بی خطر در کنار درمان ها پزشکی محسوب می شود.)

علت فعالیت ضدباکتریایی عسل به سبب ویژگی های مختلفی از جمله اسمولالیته، اسیدیته، وجود آنزیم پراکسید هیدروژن، لیزوزیم ها، فلاونوئيد ها و سایر فاکتورها است. آزمایشات متعددی روی اثرگذاری عسل طبیعی بر روی باکتری های از قبیل سالمونلا، شیگلا، ای کلای، سودوموناس آئروژینواز و… صورت گرفته که عسل توانایی مقابله صد در صدی با آنها را داشته است.

عسل چگونه عفونت های قارچی را درمان می کند؟

همانطور که اشاره کردیم عسل طبیعی توانایی مقابله با انواع عفونت ها از جمله عفونت های ناشی از فعالیت قارچ ها را دارد. عسل با اثرگذاری بر دیواره دفاعی قارچ ها به درون یاخته نفوذ می کند و به تخریب آنها می پردازد. در حالیکه قارچ کش ها با غلظت های متفاوت برای درمان انواع قارچ ها ساخته می شوند و دیواره سلولی قارچ ها را تخریب می کنند، عسل طبیعی با هر غلظتی توان مقابله و کشتن قارچ ها را دارد.

از شایع ترین مصارف خانگی عسل برای درمان مشکلات قارچی، استعمال آن بر پوست های آسیب دیده به سبب فعالیت قارچ ها و عفونت های زنانه است. (که در مقالات آینده به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت)

تحقیقات ثابت کرده است که عسل بر روی آسپرژیلوس فلاوس، آسپرژیلوس فوگومیگاتوس، آسپرژیلوس نیگر، آسپرژیلوس پرازیتیکوس، گونه های سارامایسس، گونه های قارچ های انگلی اثرگذار بر پوست، گونه های پنی سیلیوم کراستوسوم، پنی سلیوم اکسپانسوم، پنی سلیوم رایسرو… اثر کشندگی دارد همچنین بیش از ۴۰ نوع مخمر از جمله کاندیدا آلبیکانس، کاندیدا کروسی، کاندیدا گلابرتا و… را از بین می برد. علاوه بر آن، پپتیدهای موجود در عسل طبیعی فعالیت ضد قارچی در مقابل  انواع کپک ها مانند پپتیوم و کپک خاکستری و… را از خود نشان داده اند.

عسل و اثربخشی بر عفونت های ویروسی

عسل طبیعی می تواند با عفونت های ناشی از فعالیت ویروس ها نیز مقابله کند و علائم آن را بهبود ببخشد. داروهای ضد ویروسی عموما خود ویروس را هدف نمی گیرند بلکه شرایطی مهیا می کنند تا از رشد و تکثیر ویروس جلوگیری کنند. دومین روش مبارزه با ویروس ها تقویت سیستم ایمنی بدن است که بدن را وادار به ساخت پادتن و آنتی بادی ها کند.

عسل طبیعی با اثر بر تکثیر ویروس ها و افزایش سطح ایمن بدن روشی مطمئن برای مبارزه با این نوع از عفونت ها محسوب می شود. عسل خام با داشتن موادی نظیر انواع فلاونوئیدها، آمینواسیدها، ویتامین خانواده B و مواد آنتی بیوتیکی توان مبارزه با ویروس سرماخوردگی و آنفولانزاها، ویروس برونشیت عفونی، ویروس نیوکاسل و… را دارد.

بهترین عسل ها برای درمان عفونت ها کدامند؟

خواص ضدمیکروبی در عسل ویژگی مشترکی است که در تمام عسل های طبیعی وجود دارد. اما شدت و تاثیرگذاری آن معمولا با توجه به منشا گیاهی عسل، غلظت، اسیدیته، ویسکوزیته، درصد آنزیم ها و… می تواند متفاوت باشد. برای مثال این ویژگی در عسل مانوکا به طور قابل توجهی بیش از سایر عسل ها است. (برای اطلاعات بیشتر مقاله عسل مانوکا را مطالعه نمایید)

از دیگر عسل هایی که خاصیت میکروب کشی بالایی دارند و در درمان عفونت ها کاربرد دارند می توان به  موارد زیر اشاره کرد.

  • عسل شاه بلوط
  • عسل مراتع یا عسل کوهستان
  • عسل رازیانه
  • عسل کاج
  • عسل خلنگ
  • عسل ذغال اخته
  • عسل سدر یا کنار
  • عسل شهدگیاه
  • عسل گندم سیاه

و عسل هایی که ممکن است نام آنها کمتر شنیده باشید مانند عسل ماهاریشی، ماری، مدلار، روامیل، بشکیر، عسل توالانگ و عسل انگور کوبایی و…

متخصصان ما در گروه عسل شاه بلوط می توانند در انتخاب عسل شما را رهنمایی کنند.

دیگر خواص عمومی و مشترک موجود در تمام عسل مانند خاصیت ضدالتهابی، ایمنی بخشی به بدن، سرعت بهبود دوران نقاهت، برطرف کردن ضعف و بی حالی پس از بیماری باعث می شود مصرف این ماده خوراکی در بهبود حال بیمار و وضعیت جسمانی او موثر باشد.

در نتیجه توصیه ما به شما برای داشتن بدنی قوی تر و زندگی بهتر، استفاده مکرر و منظم از عسل های طبیعی در کنار داشتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت های بدنی، دوری از استرس و توجه به نشانه های بیماری و معالجه به موقع است.

نویسنده : مهندس علی بهرامی